hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Virtuális Barbie-őrület
A botrányos plázacica

2008. 04. 09.
A magyarul szőke nő vagy plázacica - nevű újkeletű internetes játék 9-16 éves lányokat vonz leginkább. A játékosoknak többek között az a feladatuk, hogy virtuális női „házikedvencüknek” plasztikai műtéteket vásároljanak, nádszálvékonyan tartsák őt diétás tablettákkal, illetve „pénzes pasast” kerítsenek neki. A játék tétje, hogy melyik lány nyeri a szépségversenyt, azaz ki a leggazdagabb, legszebb és legboldogabb. Nagy-Britanniában óriási botrány tört ki a weboldal körül, annak gyerekekre gyakorolt kártékony hatása miatt.

A bemutatása óta eltelt egy hónap alatt kétszázezer 9-16 éves korú tagot
vonzott a weboldal Nagy-Britanniában. A játékosok egy női figurát kapnak, akiről
– akárcsak valami tamagocsiról – ők gondoskodhatnak: etetik, ruházzák,
szépségszalonba viszik, társasági életet élnek vele stb. Közben folyamatosan
mérik a karakter testsúlyát, ruhatárát, gazdagságát és boldogságát, hogy
megteremtsék a „legmenőbb, leggazdagabb és leghíresebb szőke nőt a világon”. A
gyerekek egymással versenyeznek, és úgynevezett „Bimbodollárokat” nyerhetnek,
amiből plasztikai műtéteket, műkörmös és fodrászszolgáltatást, ételt-italt,
diétás tablettákat, fehérneműt, divatos particuccokat is vehetnek a
figurájuknak. Szintén megoldandó feladat, hogy gazdag virtuális „pasast”
fogjanak neki. „Bimbo-dollárhoz” egy emelt díjas sms áráért, azaz másfél fontért
is hozzájuthatnak a tagok, amit aztán a karakterükre költhetnek. A regisztráció
a Miss Bimbo-oldalra amúgy ingyenes, az emelt díjas sms-ek tartják fenn a
site-ot.

Egyébként a játékszabályok között az is szerepel, hogy jóllehet a tagoknak a
karakterüket nádszálvékonyan kell tartaniuk a versenyben, azért etessék a
figurát, nehogy éhen haljon.

A szülők és a gyermekekkel foglalkozó különböző szakértők egyaránt elítélik az
új weboldalt, amely arra ösztönzi a kiskorúakat, hogy elfogadják a plasztikai
műtéteket vagy az extrém diétázást csak azért, hogy elérjék a tökéletes
megjelenést. Hogy a felháborodás mennyire megalapozott, azt jól mutatja az is,
hogy a játék bemutása idején jött ki egy brit felmérés, amelyből kiderült: már a
6 éves kisgyerekek között is vannak bulimiás és anorexiás étkezési zavarral
küzdők. A vizsgálat felhívta a figyelmet arra is, hogy egyre több tinédzser veti
alá magát mellnagyobbító és egyéb plasztikai műtéteknek.

A weboldalt egyébként egy évvel ezelőtt Franciaországban mutatták be először,
ahol 1,2 millió játékost vonz, bár igen heves vitát váltott ki ott is.

A The Times által megszólaltatott Dee Dawson, a Rhodes Farm Clinic orvos
igazgatója, aki étkezési problémával küzdő 8–18 éves gyerekeket kezel, úgy
nyilatkozott: „Ugyanolyan veszélyes ez a játék, mint az anorexiát támogató
weboldalak. Sok gyereket fog romboló módon befolyásolni.” Susan Ringwood, egy
másik, étkezési zavarok ellen küzdő szervezet vezetője azt állítja, hogy a játék
sok lánnyal fogja elhitetni, hogy a testsúlyának és formájának ilyen szintű
manipulálása normálisnak tekinthető. Egy szülői csoport szóvivője szerint egy 9
éves kislány még nem fogja fel a játék iróniáját, sokkal inkább példaképként
tekint a karakterére, ezért a játék kockázatos és veszélyes.

A Miss Bimbo-oldalt egy 30 éves francia üzletember, Nicholas Jaquart készítette.
Ő azzal védekezik, hogy a játék a gyerekeket a valódi életre tanítja, és csak
egy ártalmatlan mulatság. „A játék úgy lett kitalálva – mondja Jaquart –, hogy
az a valóságot szarkasztikusan tükrözi. Nincs rossz hatással a fiatalokra.
Megtanulják, hogy hogyan viseljék gondját a figurájuknak. A feladatok és célok a
játékban teljesen morálisak, és a való életre tanítják a gyerekeket. Ha például
túl sok csokit eszik a »szőke nő« a játékban, akkor az rossz neki. A
boldogságszintje sokkal jobb lesz akkor, amikor gyümölcsöket és zöldségeket
eszik, ami az egészséges étkezést támogató, pozitív üzenet. A mellnagyobbító
műtét csak a játék része, és nem biztatjuk a fiatal lányokat arra, hogy éljenek
is vele.” Chris Evans, Jaquart üzlettársa azért annyit elismert, hogy a játékot
„pasik” találták ki, és nem kértek szakvéleményt arról, hogy a lányok hogyan
értelmezik a súlyvesztéssel és a hízással kapcsolatos problémákat.

Egy, a The Timesnak nyilatkozó édesapa elmondta, hogy akkor avatkozott be a
dologba, amikor a 9 és a 14 éves lányai a komputer mellett azt latolgatták, hogy
befizessék-e karakterüket egy arcfelvarrásra és egy mellnagyobbító műtétre. A 42
éves apa elmesélte: „Azt vettem észre, hogy a lányaim a játék plasztikai
műtétekre specializálódott klinikáján keresgéltek a műtéti lehetőségek között.
Felelőtlenség a weboldal készítőinek a részéről, hogy fiatal lányokat tévútra
terelnek. Ebben a korban könnyen befolyásolhatóak abban, hogy mi a menő, de ezek
a dolgok a legkevésbé sem azok a célok, melyekre lelkesíteni kellene őket.”

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!