"A magyar operatőr iskola meg tudta mutatni Hollywoodnak, hogy az operatőr a rendező munkatársa" – ezekkel a szavakkal nyitotta meg Xantus János a neves eseményt, majd Illés György – a szakma egyik elismert tanára – beszélt a mesteriskoláról. A Filmiskolák Nemzetközi Szövetsége (CILECT) kérte fel a budapestieket annak idején a kurzus megszervezésére, hogy a tehetséges diákoknak személyes eszmecserére és közös munkára nyíljon lehetőségük a szakma mestereivel. A KODAK, CILECT és a Panavision által szponzorált mesteriskolát elvégzők bizonyítvány kapnak.
Zsigmond Vilmostól, az idei kurzus egyik mesterétől megtudtuk, hogy ilyen jelleg? tanfolyam nincsen több a világon, ugyanis Amerikában nagyon elfoglaltak a jó operatőrök, csak egy-két napos gyorstalpalót tartanak. A magyar szakemberek mindezt hálából csinálják, hiszen a hírnevüket az itt tanult ismeretek alapján szerezték meg – a fiatalabb hazai generációk még mindig magas szakmai színvonalat képviselnek. A videó és a digitális filmezés elterjedése miatt ugyanakkor az emberek kezdik elfelejteni a világítás művészetét.
A mesterkurzus nyitónapján levetítették a Szelíd motorosok felújított változatát, melynek Kovács László volt az operatőre. A 33 évvel ezelőtt készült alkotást egyre többen fedezik fel a mostani generáció tagjai közül. Kovács elmondta, hogy kevés nagy filmstúdió áldoz pénzt a régi kópiák restaurálására, így a hanyag tárolás miatt azok nagy része tönkremegy. A Szelíd motorosok esetében sem történt másképp: sokáig hiányzott húsz perc az eredeti anyagból, míg egyszer valaki értesítette a Columbiát, hogy talált a garázsában egy csomó tekercset. Talán kevesen tudják, hogy ez a kis költségvetésű, de kultuszfilmmé lett alkotás hozta meg a hírnevet Jack Nicholsonnak, Peter Fondának és Kovács Lászlónak. Azóta sokan akarták továbbvinni az ötletet, de "szerencsére" a m? végén a két hős meghal, így legfeljebb a mennyei motorozásukról lehetett volna filmezni. (Bárdos Róbert)