hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Akinek nem inge
Őszi divatszakvásár

2001. 09. 10.
A Budapesti Divatnapok szervezői büszkék arra, hogy a vásár ötletének felröppenése után 10 évvel a kiállítók 40 százaléka külföldi. Az EXPO területén megrendezett szakvásárok között azonban a háromnapos Budapesti Divatnapok még így is szerényen meghúzódó eseménynek tűnik.

Aki szeptember 2-a és 5-e között laikusként látogatott el a vásárra, az "A" pavilonban nem annyira a nemzetközi trendek műholdas divatbemutatóinak érzéki kavalkádjával találkozott, sokkal inkább a magyar – vagy még inkább közép-európai – polgári öltözködési és lakáskultúra keresztmetszetével. A plázák fiatalos, uniformizált extravaganciája után felfrissülést jelentett a provinciális sokszínűség, amibe – ismert márkák mellett – belefért a dizájntermék éppúgy, mint a kommersz. 

A divat világában elfoglalt, nem túl előkelő helyünk a legújabb statisztikai adatok fényében egyáltalán nem meglepő. A GfK Hungária felmérései alapján személyes háztartásunkban ruházkodásra az összes kiadásainknak mindössze 6 százalékát költjük el Magyarországon. (Ezt a számot – Romániát és Bulgáriát kivéve – minden környező ország túlszárnyalja.) Cipőt, 

ruhát legtöbbször csak akkor vásárolunk, ha kimondottan szükséges – esetleg, ha kapunk jutalmat a munkahelyen. Az olcsó ruhaneműt már nem annyira a piacon, mint inkább a hipermarketekben szerezzük be; külföldön nemigen költünk öltözékre. A magas energiaárak, a lakáshitelek törlesztő részletei, autóvásárlási terveink súlyos anyagi tényezők, mindenesetre tény, hogy e területen nem jellemez minket tudatos, előre megtervezett vásárlás. (Hihetetlen, de tőlünk nyugatabbra vannak olyanok, akik minden szezon kezdetén lecserélik a ruhatárukat.) Odafigyelünk a divatra, viszont vásárláskor a jó minőség, a tartósság időnként elsikkad mint szempont… A kereskedők mégis bizakodók. Reményeink és a felmért adatok szerint a jövőben a turmixgépek, hűtőszekrények után a háztartásban is egyre fontosabb szerepet kap majd az öltözködés – hangzott el a kiállítás egyik szakmai előadásán. A trendeket illetően már a 2002-es szezonra készülnek az érintettek. A párizsi dizájnerek figyelemre méltóan sok ruhát terveznek a középosztálybeli, jól kereső, extra méret? hölgyeknek. A test kiemelése, a szexualitás hangsúlyozása a nőknél visszafogottabbá válik, viszont erőteljesebben jelenik meg a (fiatal) férfiaknál – adnak elemzést a szakértők. A mindent magába olvasztó, színes kavalkád, és az öltözékeken megjelenő különféle minták szimbiózisa 2003-ra lecseng, helyet adva a tiszta, finom árnyalatoknak – tudósít a Magyar Divat Intézet.

A lakástextilek alapanyagait éppúgy, mint a ruhákét – meghatározza a 60-as évek iránti, már több éve töretlen nosztalgia; természetesen megújult formában: kempingszékekről ismert, frivol színkombinációk, vagy a narancsvörös, m?anyag gömblámpák hangulata; élénk színű, kötött és horgolt pulóverek. A klasszikus stílusok iránt vonzódóknak a pasztellszínekbe öntött rokokó-hangulat a kor könynyed-könnyelm? szellemiségét eleveníti föl, míg a "cafeteria" barnás-vörös színei a forró olaszországi nyaralások emlékeiből merítenek.

Az "etno" zenével párhuzamba állítható misztikus-egzotikus motívumok mellett még mindig népszerűek a természetben előforduló formák és színek. A kagyló, a f?félék motívumai sokszor a víz színeiben és átlátszóságában jelennek meg, felhasználva a legújabb gyártási technológiák által létrehozott, különleges struktúrákat. 

Ahogyan a 21. század elejére más művészeti ágakban is egyre fontosabbá vált a felületekkel való játék, úgy a textiltervezésben is sokszor szinte csak ezek az apró, közelről látható részletek emelik ki a polgári öltözékek sorából az igényes darabokat – diszkrét üzenetet közvetítve ezzel az öltözéket viselő kifinomult ízléséről a külvilágnak. 


Magyar nők amerikai szemmel



A The Budapest Sun hetilap augusztus végi számában egy amerikai férfi turista elragadtatott véleményt tett közzé a budapesti ittléte alatt szerzett élményeiről. Bár legendás a magyarok vendégszeretete, és egy turista szemszögéből oldalakat lehetne írni fővárosunk építészeti remekműveiről és gátlástalan éttermi árairól egyaránt, a cikk mégis – ki gondolná?! – a női nem miatt született! 

Még mielőtt a női hiúság és büszkeségérzés eltölthetné a cikk olvasóit, hogy lám, a szépségálmok fellegvárából egy amerikai vette a fáradságot, hogy tollat ragadjon Budapesten, és legmaradandóbb benyomásai közül elsőként a magyar nőkről írjon… íme a cikk apropója:

"Sok dolog megragadott Budapesten, de egy különleges dolog viszi a pálmát. Ez pedig a magyar nők öltözete. Pontosabban megfogalmazva: a magyar nők alulöltözöttsége. Öltözködésük elgondolkodtatott: vajon túl magasak az anyagárak Budapesten, és ily módon spórolnak a hölgyek, vagy strand helyett minden alkalmat megragadnak a teljes test barnítására, bárhol is vannak? Tény, hogy ennyi fedetlen testet egy átlagos méret? amerikai nudistastrandon sem láttam!" (Kőszegi Anita)

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!