hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Órai játék

2000. 11. 25.
A pedagógusok mindig is keresték a megújulás lehetőségét, annak a titkát, hogy miképpen növelhetnék tanóráik vonzerejét. A 20. század második felében induló reformpedagógia szakított a hagyományos, frontális tanári mentalitással – a tanár a katedránál marad, végig beszél, miközben a gyerek a padban vagy érti, vagy nem – és új formák után kutatott. E kutatás egyik eredményes ága lett a drámapedagógiai módszerrel történő tanítás. Ilyenkor elsősorban pedagógiai célból alkalmazzák a színházi eszközöket, ami egy-egy m? közös megbeszélését és eljátszását jelenti. A cél pedig az, hogy a gyerek maga is bekapcsolódjon a foglalkozásba. A megváltozott nevelő-gyerek viszony már mindkét fél értelmi képességeit, érzelmeit megmozgatja. Ma, amikor egy tinédzserre alig lehet rákényszeríteni, hogy elolvasson egy klasszikus irodalmi művet, nagy segítség lehet ilyen módszerek alkalmazása. 

A gyermek erkölcsi érzékének fejlesztését, önismeretének elmélyülését viszont nemcsak a klasszikus irodalom segítheti, hanem bármilyen más téma. A múlt hét végén lezajlott országos drámapedagógiai konferencia drámaórái során nagyon is aktuális problémába kellett a gyerekeknek belehelyezkedniük. Például: használjon-e a sportoló tiltott szert jobb eredménye elérése érdekében; el tudják-e fogadni a növendékek tehetséges, de előnytelen külsővel rendelkező zenetanárukat? Az eljátszandó történetnek sokszor még a váza sem létezik. Ezért meghatározó a drámatanár szerepe, pontosan tudnia kell, honnan hova akar eljutni. Mivel ő maga is játszik, a gyerekekkel olyan társas kapcsolatban van, amelyben úgy kell vezetnie a játék menetét, hogy ne közvetlenül irányítson. A gyerekeknek saját megtapasztalásukon keresztül kell eljutni az adott élethelyzet erkölcsileg helyes megoldására. Mindeközben pedig nélkülözhetetlen az egymásra való figyelés, az együttműködési készség, és szükség van az összes kommunikációs képességére is. 

A gyerekek láthatólag élvezték a játékot. Amikor pedig a drámaóra végén kiderült, hogy az a csúnya, de tehetséges hegedűtanár bácsi, aki a zenét tanította, tényleg élt egyszer, tényleg kisebbrendűségi érzéssel küszködött a külseje miatt, valójában Vivaldi volt, közel kerültünk ahhoz, akit eddig olyan távolinak hittünk.

(A drámapedagógiai kézikönyvek és játékgyűjtemények megvásárolhatóak a Marczibányi téri Művelődési Központ módszertani könyvesboltjában.) (Szemerédi Anita)

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!