hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A fogyasztóvédelem új reklámszabályozást sürget

1999. 11. 27.
Amint arról lapunk múlt heti számában írtunk, a tisztességtelen marketingtechnikák kiagyalói a gyermekekkel sem bánnak kesztyűs kézzel. Csak emlékeztetőül: a legutóbbi, a gyermekreklámokat górcső alá vevő vizsgálat résztvevői javaslatokat nyújtottak be a gyermekeknek készült reklámok erőteljesebb ellenőrzésével kapcsolatban.

Magyarországon ezt a "harcot" az Országos Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet vívja.
A szervezet fő ellenvetése a reklámtörvénnyel kapcsolatban, hogy nem konkrét, más
szóval nem eléggé összefüggő és túl általános. Azon kívül az önszabályozó
előírások igen kevéssé vannak betartva a hétköznapi gyakorlatban. A szervezet szükségesnek
tartaná a reklámtörvény részletesebb szabályozását, különösen a gyermekreklámokra
vonatkozóan, az Európai Unió követelményeinek megfelelően.

A reklámozás tekintetében a gyermekek különleges védelemre szorulnak. A vizsgálatban
részt vett országok közös jelentése azt javasolja, hogy a törvényhozó testületek
a fogyasztóvédelmi szervezetekkel közösen olyan szabályozást vezessenek be, amely
vonatkozik a médiára, a reklámra és a marketingtechnikára, érinti a gyermekklubokat,
a termék csomagolását és a szponzorálást is. E szabályozás szerint a reklámnak
figyelembe kellene vennie a gyermek életkori sajátosságait, egyúttal képességeit a
reklám értelmezésével kapcsolatosan is.

Az a cél, hogy a gyermekek legyenek védettek a félrevezető, tisztességtelen vagy túl
nagy mérték? reklámozásokkal szemben. A szorgalmazott szabályozás a burkolt reklámokat
betiltaná, szabályozná a gyermekreklámok szponzorálásának mértékét is. A
javaslat már általános iskolás kortól bevezetné a fogyasztóvédelmi oktatást is.

De ki tekinthető ebből a szempontból gyereknek? Az európai országok reklámtörvényei
korántsem egységesek a kérdésben. Szlovákiában a tizennyolc év alattiak számítanak
ide, Magyarországon pedig a tizennégy éven aluliak. A főfelügyelet fő törekvése
pedig az, hogy a svéd mintát követve tiltsák be a tizenkét éven aluliaknak készült
reklámok sugárzását. A fentiek egyelőre csak javaslatok, nincsenek még döntéselőkészítési
fázisban. (T. G.)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!