A Coca-Cola a Paper Bottle Companyvel (Paboco) együttműködve két éve óta fejleszt 100 százalékosan újrahasznosítható papírpalackot. A jelenlegi prototípus papír borításból, újrahasznosítható műanyag bélésből és kupakból áll. A teszteléssel szeretnék kitapasztalni, hogyan teljesít a papírcsomagolás, és miként reagálnak rá a fogyasztók.
„Ez az első generációs papírpalack prototípus papírvázból áll, de még műanyag a bélése és kupakja, ami ugyanakkor 100%-ban újrahasznosított műanyagból készül, és felhasználás után ismét újrahasznosítható.
De olyan papírpalackot szeretnénk megalkotni, amely papírként hasznosítható újra. A következő lépésben arra keressük a megoldást, hogy műanyag bélés nélküli palackot hozzunk létre”
- mondta a dizájnról Stijn Franssen, a Coca‑Cola EMEA Kutatás-Fejlesztés csomagolási innovációs menedzsere.
A két hétig tartó tesztprogram kiskereskedelmi partnere a kifli.hu online élelmiszerbolt lesz, rajtuk keresztül szerdától juttatják el a vásárlókhoz az AdeZ növényalapú italt tartalmazó papírpalackokat.
Nem csupán fogyasztói visszajelzés alapján értékelik, de vissza is gyűjtik a palackokat vizsgálatra. Ebből kiderül, alkalmasak-e a kiskereskedelmi forgalomra, bírják-e az igénybevételt a felhasználásig.
A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója a fejlesztést azzal indokolta, hogy a fogyasztók elvárják a fenntarthatóságot, a környezettudatosságot. Békefi László hozzátette, hogy a vállalat ennek megfelelve számos fejlesztést jelentett be az elmúlt években, és
idén csaknem 600 millió forintot fordít arra, hogy a dobozos multipack termékek műanyag csomagolását kartonpapírra cserélje.
Becslések szerint a csomagolóanyagok világpiaca eléri az évi ezer milliárd dollárt, amiből az élelmiszer- és italcsomagolások részesedése legalább 50 százalék - tette hozzá.
A csomagolóipart - mint fogalmazott - sokszor tekintik a környezetszennyezés egyik fő felelősének, de minden termék előállítása jobban terheli a környezetet, mint a csomagolása. Környezeti szempontból ezért az a legjobb, ha a csomagolás védelmében minden áru eljut a fogyasztóhoz, és ezzel betölti a rendeltetését.
A Coca-Cola vállalásai között szerepel, hogy 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagai 100 százalékának megfelelő mennyiséget gyűjti be és hasznosítja újra.
A fejlesztési folyamat nem zárult le, így annak költségét csak a befejezést követően tudják közölni. Terveik szerint hamarosan olyan papírpalack kerülhet a piacra, amely az újrahasznosítható műanyag bélést és kupakot elhagyva teljes mértékben papírként hasznosítható újra.
(MTI/Hetek)