A dugódíj az útdíj egy fajtája: olyan utakon vetik ki, ahol a megnövekedett forgalom miatt jelentős és rendszeres torlódások alakulnak ki. Budapesttel összefüggésben behajtási díjnak is nevezhetjük, hiszen az a lényege, hogy a főváros bizonyos részeire csak fizetés ellenében hajthatnának be az autósok.
A dugódíj bevezetésének ötlete tíz évre nyúlik vissza: a Demszky Gábor-féle szocialista-liberális városvezetés önként vállalta be még 2009-ben a 4-es metró európai uniós támogatásának fejében. A nemzetközi szerződés ma is érvényben van. 2012-ben – már a Fidesz–KDNP többség idején, Tarlós István főpolgármestersége alatt – a fideszes György István és Bagdy Gábor főpolgármester-helyettesek közösen nyújtottak be törvénymódosítást a parlamentnek a dugódíj bevezetéséért. A javaslatuk alapján Budapest évente ötezer forintos díjat szedhetett volna a közútjain közlekedő gépjárművek tulajdonosaitól, azonban sem az országgyűlési többség, sem a kormány nem támogatta a kezdeményezést.
2015-ben részletes tervet dolgoztak ki a dugódíj bevezetésére: első lépcsőben a főváros közigazgatási határára, a második lépésben a városmagra vonatkozott volna.
Magyar hősök, zsidó túlélők: drámai holokauszt-történetek
Akik elmondják az elmondhatatlant »
„Keveset enni, sokat mozogni, nem nézni tükörbe” – beszélgetés a ma százkét éves Keleti Ágnes olimpikonnal
Az ötszörös olimpiai bajnok elképesztő életútja »
Járt-e Jézus Indiában?
Hamis evangélium a Názáreti gyermekkoráról »