hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Katasztrofális mutatók: korrigálhat az EMMI

2017. 02. 02.
Állítólag a szülőktől származik az a minisztériumi javaslat, mely szerint „a hátrányos családi hátterű” gyerekeket bentlakásos intézményekben tennék alkalmassá a beilleszkedésre és a jobb teljesítményre. Többek között ezt az elképzelést tartalmazza az EMMI kiszivárgott jelentése a 2015-ös PISA-eredményekről. Az anyagnak számos pozitív eleme is van, visszaköszönnek benne a Tanítanék Mozgalom egyes követelései is – a kérdés már csak az, hogy a javaslatcsomag mennyire fogja elnyerni a kormány tetszését.

Általános tapasztalat, hogy a hátrányos helyzetű térségek önkormányzati iskolái híján vannak a pedagógiai eszközöknek a gyerekek nevelését illetően. Lapunk tudomása szerint van olyan vidéki iskola, ahol azzal büntetik a rosszul viselkedő gyerekeket, hogy nem adnak nekik enni, ráadásul végig kell nézniük társaik ebédelését is. A hírnek utánajárva megtudtuk, hogy az étkezés megvonása – ami az érintetteknek ingyenesen jár – korántsem egyedi eset, országszerte akad rá példa. A konkrét ügy szereplői viszont megkérték, hogy ne írjunk erről, mert annak a helyi, amúgy is kiszolgáltatott gyerekek és családjaik innák meg a levét.

Az eset jól tükrözi azt az elszigeteltséget és tehetetlenséget, amely egy-egy halmozottan hátrányos helyzetű település iskoláját jellemzi. Minden értelemben óriási ma a szakadék a gyengén és a jól teljesítő intézmények között, amit jól mutatnak a legutóbbi PISA-felmérés eredményei is: hazánkban közel kétszer annyian teljesítettek nagyon gyengén, mint nagyon jól (ez utóbbi 10 százalék), holott az élbolyban lévő országokban a legjobbak aránya többszöröse a legrosszabbakénak. A magyar diákok valaha volt legrosszabb PISA-teljesítményét elsősorban az okozta, hogy Magyarországon kiemelkedően magas a hátrányos helyzetű gyerekek aránya, akik ráadásul nagyon gyengén teljesítenek, és ez lehúzza az átlagot. A mai iskolarendszer tehát nemhogy képtelen a családi háttérből fakadó hátrányok kiegyenlítésére, hanem inkább még növeli is azokat.

Az államtitkárság adatai szerint a hat- és nyolcosztályos gimnazisták eredményei az élbolyba, a négyosztályos gimnazistáké és szakgimnazistáké (korábbi nevükön: szakközépiskolák) középmezőnybe tartoznak, míg a többieké messze az OECD-átlag alatt vannak, és sehol sincs ekkora különbség a szélső pólusok között, mint nálunk.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!