hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Minek szólt Orbán fura önkritikája?
Nagy lehet a baj a közoktatásban

2015. 12. 17.
A hazai oktatás minőségének javítását a következő évtized nagy kihívásának nevezte Orbán Viktor azt követően, hogy kiderült: a különböző nemzetközi mérések tükrében meglehetősen rosszul teljesítünk. A vészjelzések között különös hangsúlyt kapott az utóbbi idők egyik legjelentősebb tankönyvbotránya, ami a 9. évfolyamos gimnazisták kísérleti történelemkönyve miatt robbant ki.

„Ha (…) a nemzetközi tesztekben a magyar oktatás teljesítményének felmérésekor azt látjuk, hogy az iskolákból kikerülő gyerekek képességei rosszabbak, mint az előző nemzedéké voltak, (…) az iskolai teljesítmény, a megértés, a szövegértés, a problémamegoldás képessége nem javul, hanem romlik, akkor baj van. A magyar gazdasági sikernek a kulcsa az, hogy jó minőségű képzést kapjanak a gyerekeink, de az a képzés életszerű legyen, összeköthető és használható legyen a gazdaság szükségleteivel, és így erősítse Magyarország gazdasági teljesítményét” – állapította meg a miniszterelnök december 4-ei rádióinterjújában a romló PISA-felmérésekre is utalva. Mint emlékezetes, a legutóbbi, 2012-es mérések többek között a gyengén teljesítők további eredményromlását, azaz az egyenlőtlenségek növekedését hozták ki. A friss OECD-kimutatásban is a leghátsó mezőnybe tartozunk mind az esélyegyenlőség, mind az oktatásra fordított állami kiadások tekintetében.

Orbán szavaiból sokan kormányzati önkritikát véltek kiolvasni az oktatási rendszer erőltetett központosítása miatt, ám Lázár János egy héttel későbbi nyilatkozata egyértelműsítette azt. A miniszterelnökségi miniszter ugyanis kijelentette, hogy senkit sem érdekel a működésképtelen és deficites Klik miatt felháborodott pedagógusok véleménye, ami azt vetíti előre, hogy folytatódik a szakmai egyeztetéseket nélkülöző, kétes sikerű oktatáspolitika.

A központosított oktatás egyik válságterületét az államosított tankönyvpiac jelenti: a veszteségessé vált ellátórendszerben az egyentantervhez illeszkedő egyentankönyvek, pontosabban kísérleti tankönyvek színvonala miatt rendre botrány tör ki. Legutóbb a 9. évfolyam gimnáziumi történelemtankönyvéről jelent meg egy 95 oldalas, részletes szakmai bírálat, melyet a Történelemtanárok Egylete (TTE) adott ki. Mint írják, elfogadhatatlannak tartják, hogy a tankönyv hemzseg a hibáktól, pontatlanságoktól, ellentmondásoktól, következetlenségektől, ugyanakkor előfordulnak benne indokolatlan ismétlődések is, és az egyes részanyagok – fő- és fülszövegek, ábrák, térképek, digitális segédanyag, munkafüzet stb. – nem lettek összehangolva egymással.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!