hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Gripen-balesetek és csúcsra járatott agyelszívás a magyar légierőnél
Ki tudja, hol áll meg?

2015. 06. 27.
Rájár a rúd a magyar légierőre: a csehországi baleset után a múlt héten Kecskeméten egy másik Gripen vadászgépnek kellett kényszerleszállást végrehajtania. Az esetek kivizsgálása még zajlik, az azonban a Hetek információi szerint enyhén szólva nem növeli a repülésbiztonságot, hogy tömeges agyelszívás zajlik a repülő műszaki állománynál – sőt, a vadászpilóták közül is egyre többen kacsingatnak a polgári pálya felé, ahol a jelenlegi fizetésük többszörösét vihetnék haza havonta.

Májusban egy cseh–magyar–svéd közös hadgyakorlaton egy magyar Gripen leszállás közben túlcsúszott a kifutópályán, és a fedélzetén tartózkodó két pilóta katapultált. A Hetek információi szerint honvédelmi-szakmai körökben olyan magyarázatok vannak forgalomban, miszerint több körülmény együttállása – vizes és nem teljesen sík leszállópálya, a légi irányítás, illetve a pilóták figyelmetlensége, hibája – idézhette elő a balesetet. Lényegében erről beszélt Hende Csaba honvédelmi miniszter is a Napi Gazdaságnak adott interjújában, bár a műszaki hibát sem zárta ki. A múlt heti kecskeméti eset kapcsán viszont – amikor a felszállás után az orrfutó csak „félállásban” maradt, ezért a pilóta „hasra tette” a gépet, és a művelet közben katapultálni kényszerült – határozottan szoftverhibát emlegetett a tárcavezető.

Hende manővere

Miközben a 14 Gripenből álló magyar légierőt ezzel jelentős veszteség érte, kommunikációs szempontból az utóbbi esetet kiválóan oldotta meg a honvédelem. Hende Csaba még a kórházban, kamerák előtt tüntette ki Hazáért érdemjellel Kádár Sándort, a Gripent lehozó őrnagyot, aki valóban hősies tettet hajtott végre, hiszen szakértők szerint akkor sem róhatták volna meg, ha a levegőben katapultál, és hagyja veszni a gépet. (Más kérdés, hogy ebben az esetben súlyosabb sérülést is szenvedhetett volna a csigolyatörésnél, ugyanis egy újabb hiba folytán a katapultülés nem vált le, így 80 kilós plusz súllyal ért földet a pilóta.)  
Ugyanakkor arról már kevesebb szó esett, hogy a pilóták repült óraszámát sokan alacsonynak tartják (a svédekkel kötött Gripen-szerződés értelmében az éves keret 2400 óra lenne, ehelyett azonban csupán 1800 órát töltenek a levegőben a pilóták). Márpedig a gyakorlat kulcskérdés lehet olyan szituációkban, amilyen a csehországi baleset is volt. A biztonságos repüléshez továbbá legalább ilyen fontos az a támogatás, amit a repülő műszaki állománya nyújt a légierőnek. Ám ezen a téren óriási kihívásokkal küzd a honvédség: a kiégésre, alacsony fizetésre, az erkölcsi megbecsülés hiányára panaszkodó szakemberek tucatjai távoznak civil cégekhez – a Siemenstől a Mercedes gyáron keresztül a szélturbinákkal foglalkozó vállalkozásokig –, ahol szakértelmük és tapasztalatuk miatt tárt karokkal fogadják őket. Így azok, akik maradnak, még nagyobb terhet kénytelenek vinni.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!