„Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, mindegyik külföldi. (…) Ez sem lesz mindig így” – vetítette előre tavaly nyáron, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia lapjának adott interjújában Orbán Viktor. A kormányfő akkor azon méltatlankodott, hogy az idegen „kertévék” nem érvényesítenek nemzeti szempontokat, például magánpénzből nem költenek a futballközvetítésekre.
Érdemes lesz figyelni, hogy a TV2 programjában mikor jelennek meg az NB1-es futballmeccsek. A kormányfő jóslata ugyanis bejött, a második legnézettebb hazai tévécsatorna (és vele három másik kábelcsatorna) múlt év végén gazdát cserélt. Az egy éven keresztül lebegtetett tranzakcióban a vevő szerepét végül is nem a többször hírbe hozott – Nyerges Zsolt tulajdonában lévő – Infocenter.hu töltötte be, hanem – meglepetésre – Simon Zsolt vezérigazgató és Yvonne Dederick gazdasági igazgató. Médiapiaci elemzők szerint ugyanakkor kétséges, hogy ketten együtt össze tudták dobni a 20 és 30 milliárd forintra becsült vételárat a német ProSiebenSat.1 (P7S1) számára – vagyis a valódi tulajdonosok rejtve maradtak. Ezt a verziót erősítette meg maga Simon is, aki sajtóhírek szerint egy tévékettős állománygyűlésen arról beszélt, hogy magyar érdekeltségű cégek állnak mögöttük – ám részletekbe nem bocsátkozott. (Később közleményben tagadták, hogy a vezérigazgató bármi ilyesmit mondott volna.)
Mindenesetre a találgatások megkezdődtek. Ezekkel kapcsolatban alapvetően két verziót hallottunk. Az egyik szerint gyakorlatilag a Fidesz „vette meg” a TV2-t, nyilván áttéteken keresztül. Akik így gondolják, arra mutatnak rá, hogy Simon maga is Fideszszimpatizáns – a Mancs még 2011-ben írt arról, hogy feleségével közös könyvesboltjuk a párt egyik kopogtatócédula-gyűjtő pontja volt a 2010-es választási kampányban. Másrészt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tavaly júniusi gyorsjelentéséből is kiderül, hogy a kormánypárti megszólalók aránya 85 százalékos a csatorna politikai híreiben. Továbbá – a Kantar Media adatai szerint – 2008-hoz képest 2012-ben a tévéknek juttatott állami reklámbevételekből már dupla annyit hasított a TV2 (27 százalék helyett 50 százalék). Eközben az RTL Klub részesedése kevesebb mint a felére apadt. A másik magyarázat szerint viszont Yvonne Dederick gazdasági igazgató részben hitelek segítségével vásárolta meg a csatornát, amelyhez most „akciósan” hozzá lehetett jutni.