hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Botrányos szakítás
Korrupcióval vádol Friderikusz

2005. 10. 18.
A Magyar Televízió felmondott Friderikusz Sándornak, miután a népszerű tévés a nyilvánosság előtt élesen bírálta az MTV vezetőit, akik szerinte szakmailag és erkölcsileg is alkalmatlanok feladatuk ellátására.



Friderikusz Sándor Fotó: S. L.

A szakításig fajuló belháborút az váltotta ki, hogy a tévé vezetése nem hagyta jóvá Friderikusz döntését, aki a Szólás Szabadságában saját helyetteseként Horvát Jánost, a Sport1 televízió főszerkesztőjét szerette volna látni az október 9-ei adásban. A helyettesítési vita ugyanakkor csak az utolsó csepp volt a pohárban, hiszen kisebb-nagyobb ellentétek már korábban is voltak Rudi Zoltán és Friderikusz között. Ez derül ki többek között a műsorvezető Népszabadságnak adott terjedelmes interjújából is, amelyben úgy fogalmazott, szégyelli magát, hogy eddig hallgatott, hiszen független értelmiségiként kötelessége "kinyitni a száját, ha maga körül szakmai, erkölcsi és anyagi visszaéléseket tapasztal". Elmondása szerint Rudi Zoltán "többet volt az elmúlt másfél évben sípályán és vitorlás hajó fedélzetén, mint az elnöki szobájában", és – bár milliós nagyságrendben mérhető fizetést vesz fel – a szakmaisággal egyáltalán nem törődik. Sérelmezte azt is, hogy a vezetőség nem vette figyelembe az ő javaslatait az őszi műsortervre, vagy éppen az Este cím? háttérműsorra vonatkozóan. Friderikusz azt is állítja, hogy bár Rudi állandóan a politika kegyeit keresi, már egykori pártfogói is beismerik, hogy alkalmatlan, de a parlamenti választások előtt nem kívánnak ezzel a kényes üggyel foglalkozni. "Vagy Rudi, vagy a szakmaiság. Döntsenek erről a politika csinálói, ez az ő felelősségük. De ha minden marad a régiben, kénytelen leszek rövid időn belül megszervezni azt a civil demokratikus mozgalmat, amely figyelmezteti őket is a tűrhetetlen televíziós közállapotokra" – szögezte le Friderikusz.

Az interjút követően az MTV etikai bizottsága megvitatta az esetet, és Friderikusz menesztését javasolta. Így döntött Rudi Zoltán is, aki elmondta, ő és az intézmény is jogi lépésekre készül a nyilatkozattal kapcsolatban. Friderikusz a történtekre egy közleményben reagált, amelyben úgy fogalmazott: "Nincs olyan intézmény, amelynek tekintélyét kikezdheti a valóság kimondása. Az legföljebb azoknak árthat, akik nem a szakmai tudásukból, tehetségükből, hanem puszta hatalmi pozíciójukból merítik a tekintélyüket." 

A konfliktust az MTV egyik, neve elhallgatását kérő munkatársa lapunknak úgy értelmezte, hogy a televízión belül valóban vannak jelentős hibák és hiányosságok, ám Friderikuszt szerinte inkább az motiválta a nyilvánosság elé lépésben, hogy többszöri próbálkozásai ellenére sem engedték oda a kormánykerékhez. "Igyekezett magának megnyerni vezetőket határozott elképzelései megvalósítására, szerette volna például az Estét átformálni a saját elképzelései szerint. Amikor ez nem sikerült, viszályt próbált kelteni egyes szerkesztők és a politikusok között, majd mostani lépésével gyakorlatilag feljelentette a televíziót" – magyarázta informátorunk. Emlékeztetett rá, hogy a "nehéz ember" hírében álló Friderikusz korábban a kereskedelmi csatornákkal is botrányos körülmények között szakított. "Kiváló televíziós, nagyszer? műsorokat készít, de ezzel nem elégszik meg, hatalmat szeretne, azt hiszem, a konfliktusai alapvetően ebből fakadtak" – mondta a tévés vezető. 

A Szólás Szabadsága tovább fut az MTV-n, a múlt vasárnapi műsorban debütáló Krizsó Szilvia vezetésével. Ezt a műsort egyébként 250 ezerrel kevesebben, 515 ezren látták, mint az egy héttel korábbi, Friderikusz által vezetett adást. A menesztett műsorvezető információnk szerint meglehetősen drágán, heti 3 millió forintért készítette el a – belső gyártású – műsort. (A Szólás Szabadsága évekkel ezelőtti első változatáért, ami tulajdonképpen megbukott, 13 milliót kapott az MTV-től.) Ezzel együtt Friderikusz a Magyar Televízió legnézettebb műsorát produkálta.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!