hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Nincs új a vasárnap alatt
ORTT-s kifogás a kis kedvenccel szemben

2002. 08. 04.
Az ORTT médiatörvényt sértőnek találta a Vasárnapi Újság azon június 2-ai adását, amelynek vendége Orbán Viktor volt. A nyíltan szélsőjobboldali eszméket hirdető vasárnap reggeli rádiós magazin nem először kerül a testület látómezejébe. Egy évvel korábban hasonló indokok miatt elmarasztalta a műsor készítőit. Azóta a főszerkesztő, Lakatos Pál ugyan távozott a műsor éléről, de annak szerkezete, mondanivalója, hangneme továbbra is durván sérti a közszolgálatiság elveit.



A Vasárnapi Újság már több tiltakozás kiváltója volt. Jelenleg a kurátorok egy része szerint nem a Rádióba való Fotó: MTI

A médiahatóság június 13-i határozatában figyelmeztetésben részesítette és 50 ezer forintra büntette a rádiót az ominózus műsor elfogult és pártos témabemutatása miatt. Erről azonban mind a rádiókuratórium fideszes első embere, Szadai Károly, mind a Magyar Rádió elnöke, Kondor Katalin is mélyen hallgatott. A kilencfős elnökség négy kormánypárti tagja hétfőn közös sajtótájékoztatón jelentette be az elmarasztalás tényét.

Lapunk Ambrus Györgyöt, az MSZP delegáltját kérdezte, miért hozták nyilvánosságra sajtótájékoztató útján ezt a szakmai ügyet. "A sajtótájékoztatót azért kellett megtartanunk, mert az ügy napvilágra kerülésekor Szente Péter kuratóriumi tag hármunkkal kiegészülve levélben kérte Szadai urat, hogy az ügyben hívja össze a közrádió kuratóriumának elnökségét. Az elnök úr azonban azt felelte, keressünk még egy személyt a kuratórium elnökségéből, akivel kiegészülve már kezdeményezhetjük a rendkívüli elnökségi ülés összehívását. A kuratóriumi elnökségről tudni kell, hogy kilenc főből áll. Négyen a mostani ellenzéket, négyen a kormánypártokat képviselik, egy főt pedig semleges tagként a kisgazdapárt delegál az elnökségbe. Ez a semlegesség azonban el tudja képzelni, hogy mit takar" – mondta a kurátor. "Az ominózus június 2-i adással szemben a legelső kifogásunk az, hogy a szerkesztő műsorvezető a vendégét folyamatosan miniszterelnöknek szólította, holott ekkor már nem Orbán Viktor töltötte be ezt a hivatalt. A mi és az ORTT véleménye teljesen egybehangzik" – állítja Ambrus György, hiszen a műsorvezető nyíltan politikai hovatartozásának adott hangot. A jelenlegi kormányt, illetve annak miniszterelnökét, Medgyessy Pétert egy közszolgálati műsorszolgáltatótól megengedhetetlen hangnemben minősítette. "Egyébként a hatóság véleménye szerint – folytatja a kurátor – a kérdések annyira elfogultak voltak, hogy néha Orbán Viktor kényszerült azokat helyesbíteni.

A műsorban Bencsik András jegyzete is elhangzott, amelyről az ORTT úgy vélekedett, hogy igényessége, hangneme nem üti meg a közszolgálati műsortól elvárt minőségi színvonalat. A jegyzet vége pedig a "Hajrá magyarok, hajrá Magyarország!" felhívást tartalmazta, ami nyíltan egy politikai mozgalom támogatására szólított fel. Ambrus György szerint a fent idézett határozat érthetetlen módon hetekig a hatóságnál pihent. A végül mégis kézbesített dokumentumot mind Kondor Katalin, mind Szadai Károly elzárta a kuratórium elől.

Lapunk több ízben próbálta meg elérni a közrádió kuratóriumának elnökét, aki azonban elérhetetlennek bizonyult. Ugyanakkor a Kossuth Rádió Esti Krónika cím? műsorában nyílt politikai támadásnak nevezte a sajtótájékoztatón elhangzottakat. Szerinte a kormánypártiak célja, hogy a köztévé ellehetetlenítése után a rádiót tegyék tönkre. Az ügy végére talán az augusztus 26-i, következő kuratóriumi ülésen kerül pont, amikor a rádió elnökének éves beszámolóján kívánnak rákérdezni, hogy milyen lépéseket fontolgat Kondor Katalin a Vasárnapi Újság magazinnal szemben.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected] - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!