hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Megelőzve Mongóliát
Szabadság, büntetőpontokkal

2002. 04. 28.
Szabadnak minősítette legfrissebb jelentésében a Freedom House a magyar sajtót. A nemzetközi szervezet a 2001-es év médiahelyzetét vizsgálva sokszínűnek és életképesnek találta a nyomtatott sajtót, de továbbra is visszásnak ítélte meg a közmédiumok kormányközeli működését. 

A nemzetközileg elismert szervezetről a legtöbben valószínűleg a pártelnökök vitáján hallottak először, amikor Pokorni Zoltán azt állította, hogy a Horn-kormány idejében a Freedom House jelentései Magyarország sajtóját csak "részben szabadnak" minősítették, szemben az Orbán-kabinet időszakával. Erről később kiderült, hogy nem felelt meg teljesen a valóságnak, mivel a médiatörvény megszületése után az ország sajtójának minősítése átkerült a "szabad" kategóriába. 

Sükösd Miklós szociológus, médiakutató lapunknak elmondta, hogy a Freedom House sajtószabadság-elemzése nemzetközileg az egyik leginkább elfogadott, a legtöbb kormányzati és nem kormányzati szervezet, üzleti beruházó, valamint segélyszervezet ezt ismeri el hitelesnek. Az ilyen jelleg? jelentéseket ezért minden országnak érdemes figyelembe vennie. Sükösd szerint ennek ellenére az Orbán-kabinet nem sokat foglalkozott a Freedom House korábbi minősítéseivel, mint ahogyan az EU országjelentésének a médiára vonatkozó megjegyzéseit is figyelmen kívül hagyta. 

A Freedom House sajtószabadság-elemzése, mint minden évben, ezúttal is három dolgot vizsgált: a médiát szabályozó törvényeket, a sajtóra ható politikai, valamint gazdasági nyomásgyakorlást. A törvényi szabályozás tekintetében a jelentés kedvező, bár kiemeli, hogy a kormány az 1996-os médiatörvény hibáit kihasználva tudta létrehozni a tisztán saját embereivel működő médiakuratóriumokat. Sokkal kedvezőtlenebb a kép a sajtóra gyakorolt politikai, illetve gazdasági nyomás vonatkozásában. A jelentés név szerint említi a Magyar Hírlap esetét, amelyre "a kormányzó párt tagjai gyakoroltak nyomást". A jelentés azt is kiemeli, hogy a kormányzathoz közel álló újságokban állami tulajdonú vállalatok hirdetnek, és exkluzív információkhoz jutnak a kormányzattól. A Freedom House pozitív elemként említi a Rádió C nev? roma rádió elindulását. 

"Bármennyire is tekintélyes világszerte a Freedom House sajtószabadság-jelentése, én úgy gondolom, hogy ezt a jelenséget, hogy sajtószabadság, nem lehet számokkal mérni – nyilatkozta lapunknak Wisinger István, a MÚOSZ elnöke, majd hozzátette: – Ami számomra fontos ezekből az adatsorokból, az egyfajta tendencia, hogy a demokráciával összefüggő keretek, jogszabályok, gazdasági és politikai gyakorlat létezik vagy nem létezik. Ennek megfelelően a magyar sajtó állapotát a Freedom House szabadnak minősíti, én azonban végtelenül sajnálom, hogy elég sok magyar újságíró mégsem érzi olyan szabadnak, mint ahogy azt Amerikából mérik." 

Wisinger ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a Freedom House jelentésével egybecseng a választásokat felügyelő nemzetközi szervezet értékelése is, amely a közszolgálati médiát elfogultnak találta a kormány mellett. "Nos, ez az elfogultság olyan méreteket öltött a két forduló között, amihez hasonlót demokratikus országban még nem láttam" – mondta a MÚOSZ elnöke. Ehhez hasonlóan vélekedett Sükösd Miklós is, aki szerint "az Orbán-kormány a közmédiát a volt szovjet tagköztársaságokban tapasztalható autoriter, tekintélyelv? módszerekkel kezelte, és olyan szintre is hozta. A szabadság fokát nagyon nagyban csökkentette".

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!