Mint ismeretes, a kanadai hivatalos látogatásra induló kormányfő népes küldöttsége
lekéste a londoni csatlakozást, ezért az Ottawába tartó járatra csak a miniszterelnököt
és feleségét, illetve az egyik testőrt engedte fel a gép kapitánya. Az Air Canada
munkatársai a magyar gép alig egy órás késése miatt mutattak ilyen csekély hajlandóságot
az együttműködésre a csaknem ötvenfős delegációval szemben, így ők már csak egy
később induló British Airways-gépre szállhattak fel.
Orbán Viktor a történtekkel kapcsolatban egy nyilatkozatában leszögezte, hogy
semmilyen kifogást nem tud elfogadni, a felelősségrevonás pedig Kovács Ferenc, a Malév
három hete praktizáló vezérigazgatójának dolga. Lapunk értesülései szerint a
miniszterelnök egyik utitársa közvetlenül az incidens után felhívta Kovácsot és az
ügyeletes vezetők azonnali eltávolítását követelte. A vállalat vezetője el is
rendelte a kivizsgálást, melynek eredményeként felfüggesztették állásából az
utasforgalmi osztály vezetőjét, az ügyeletes forgalmi igazgatót és az üzemeltetés-ellenőrzési
osztály vezetőjét.
Bencze Miklós, a Malév szóvivője "elismerte" az MTI-nek: "Nem történtek meg
azok az intézkedések, amelyekkel elejét lehetett volna venni annak, hogy a kormánydelegációt
szállító gép késéssel induljon Budapestről." Lapunk kérdésére a szóvívő
elmondta, hogy a belső vizsgálat már az incidens napján elkezdődött és két nap
alatt sikeresen be is fejeződött. Akikkel szemben "személyi felelősséget állapított
meg a vizsgálat", elmozdításuk után végzettségüknek megfelelő ajánlatot kapnak
a társaság kötelékében.
Felmerült a Der német utazási iroda felelőssége is, de mint azt Ambrus Jenő a Külügyminisztérium
(KM) protokollfőnöke a Heteknek elmondta, a cég csupán a jegy közvetítésében vett
részt, ezért felelősség semmiképpen sem terheli. "Azért bíztuk meg őket, mert ők
ebben erősek, jogi szempontból egyértelm? a Malév felelőssége"
– tette hozzá a protokollfőnök.
Elképzelhető, hogy az egész konfliktus elkerülhető lett volna, ha a KM magyar cégtől
vásárolja a jegyeket, ugyanis a hazánkban alkalmazott helyfoglalási rendszer jóval
nagyobb átszállási idővel számol, mint a német, ezért a számítógép előre
figyelmeztetett volna az esetleges bonyodalmakra.
Kovács Ferenc a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy azok a Malév-dolgozók is mulasztottak,
akik a ferihegyi beszállókártya kiállításakor nem figyeltek fel az átszállási idő
szűkösségére. Továbbá nem mentesíti a felelősségre vonás alól beosztottjait az
sem, hogy az Air Canada felrúgva a nemzetközi gyakorlatot, nem várta meg a
businessjeggyel rendelkező VIP-utasokat, akik ráadásul a kanadai magyar nagykövetségen
keresztül is jelezték érkezésüket.
A történtek kapcsán a hét közepére újabb – igaz egyfelvonásos – nyilatkozatháború
bontakozott ki. Az SZDSZ keddi – Orbán Airlines cím? – nyilatkozatában
elfogadhatatlannak tartja, hogy "a miniszterelnök által kezdeményezett belső vizsgálat
eredményeként a Malév három vezető munkatársát azonnali hatállyal felmentették
tisztségéből". A dokumentum szerint a belső vizsgálatok elrendelése és a személyi
változások követelése csak akkor lehetne indokolt, ha ezentúl a késve érkezett állampolgároknak
jogában állna ilyen vizsgálatokat kezdeményezni.
Bencze Miklós azonban – a Malév-flotta egyik 767-es Boeingjének legutóbbi késése
apropóján – arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a nemzetközi gyakorlat szerint sem járatkimaradásért
sem késésért nem követelhetnek az utasok kártérítést, mivel a biztonsági előírások
betartásából származó kellemetlenségeket mindenkinek el kell fogadnia.
A Miniszterelnöki Hivatal másnap reagált az SZDSZ nyilatkozatára, melyben arra hívja
fel a figyelmet, hogy a vizsgálatot nem Orbán Viktor kezdeményezte, hanem a Malév vezérigazgatója.
"Hazánk sorsát meghatározó tárgyalásokat nem lehet egy légitársaság nem
megfelelő működése miatt lekésni, elhalasztani, ezt még a szabaddemokraták sem kívánhatják."
– állítja a közlemény. Molnár Mátyás, a Légiforgalmi és Reptéri
Igazgatóság Dolgózóinak Szakszervezete elnöke nem lepődött meg a leváltásokon,
hiszen – mint a Heteknek elmondta – "most az ilyen intézkedések benne vannak a
levegőben". Szerinte elgondolkodtató, hogy egy ekkora vállalatnál két nap alatt
felelősöket tudtak produkálni. A Hetek értesülései szerint a légitársaság három
felmentett vezetője munkaügyi bírósághoz fordul panaszai orvoslása érdekében.