hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Dehonesztáló volt a vallási összeállítás
Elmarasztalták az MTV A HÉT című műsorát

1999. 07. 17.
Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottsága helyt adott a Hit Gyülekezete beadványának, amelyet A HÉT cím? televíziós műsor egyik vallási témájú riportja nyomán nyújtott be a testülethez. Az egyhangúan meghozott döntésben az ORTT Panaszbizottságának eljáró tanácsa kötelezi a Magyar Televízió Rt.-t, hogy a soron következő A HÉT cím? műsorának elején értékelő magyarázat nélkül tegye közzé az alábbiakat.

"Az Országos Rádió és Televízió Testület Panaszbizottsága megállapította,
hogy a Magyar Televízió Rt. A HÉT cím? műsor szerkesztősége 1999. február 28-án
sugárzott műsorában megsértette a rádiózásról és televíziózásról szóló
1996. évi I. törvény 4. par. (1) bekezdését, a 23. par. (2) bekezdését, valamint a
23. par. (4) bekezdés c. pontját. A megjelölt műsorban az egyházalapítási törvény
tervezett szigorítása kapcsán a HIT Gyülekezetét olyan dehonesztáló képi és szövegkörnyezetben
mutatta be, amely alkalmas a gyülekezet lejáratására anélkül, hogy a gyülekezet képviselője
lehetőséget kapott volna arra, hogy az őket ért vádakat visszautasíthassa.

A tényszer? tájékoztatás követelménye azzal is sérült, hogy a HIT Gyülekezetét
olyan törvénnyel összefüggésben használták illusztrációként, amely rá nem
vonatkozik, mivel bejegyzésére a jelenlegit megelőző egyházalapítási törvény
szerint került sor."

Az ORTT Panaszbizottsága indoklásában hangsúlyozta, hogy érdemi döntést hozott,
amelyben megalapozottnak találta a panaszos kifogásait, amelyek elsősorban arra
vonatkoztak, hogy a vallási visszásságokról szóló műsorban a bejegyzett magyarországi
egyházak közül egyedül a HIT Gyülekezetét mutatták be, mintegy bűnbakként. Az
egyház jogi képviselője emlékeztetett rá, hogy a HIT Gyülekezetét 1989-ben jegyezték
be, nem a most hatályos, hanem az 1895. évi törvény alapján, ezért is hamis képet
mutat, ha a hatályos egyházalapítási törvényről készült műsorban szerepeltetik.

Kifogásolta továbbá, hogy egy a keresztény nézetekkel teljesen ellentétes amerikai
szekta képeit követően szerepelt a HIT Gyülekezete istentisztelete, ami a laikus nézőben
a kettő összemosódását, azonosítását eredményezheti. Az objektív tájékoztatást
sértette továbbá, hogy a nyilatkozó édesanyát követően sem kapott megszólalási
lehetőséget a gyülekezet részéről senki.

Az indoklásban szerepel, hogy a panaszos okirattal bizonyította, hogy mely törvény
alapján került bejegyzésre, és a műsor megtekintése alapján az eljáró tanács azt
állapította meg, hogy a nézőben valóban kialakulhatott az a kép, hogy a HIT Gyülekezete
az említett vallási visszásságok melegágya. A műsorban nem kérdezték meg a Hit Gyülekezetét,
tehát semmilyen választ az őt ért vádakra nem adhatott, ezáltal a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelménye megsérült – zárja állásfoglalását az ORTT
Panaszbizottsága.

A HÉT szerkesztőségvezetője az elmarasztaló határozat ismertetése helyett fellebbezéssel
élt. Az ügyben az Országos Rádió és Televízió Testület zárt ülésen dönt, az
érintettek további meghallgatása nélkül.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!