A magyar származású Barényi Béla (lásd képünkön 1907. március 1-jén született Hirtenbergben, egy Bécshez közeli településen. Apja, Barényi Jenő magyar katonatiszt, a pozsonyi akadémia tanára, anyja Maria Keller, egy osztrák gyáriparos gyermeke volt. Az ötgyermekes család nagypolgári környezetben élt. Apja az első világháborúban, 1917-ben meghalt, ezért nem sokkal később anyjával Bécsbe költöztek. Barényi a bécsi Műszaki Főiskolán tanult – bár voltak kritikus időszakok, hiszen a háború elvitte a családi vagyont, így előfordult, hogy szüneteltetnie kellett a tanulmányait. 1926-ban végzett gépészmérnökként. Már főiskolás éveiben sokat foglalkoztatta, hogyan lehetne előállítani a tömegek számára is elérhető, pénztárcabarát autót. 1929-ben szabadalmaztatás nélkül közzétette a korábbi évek alatt kidolgozott tömegautó terveit.
A hét évvel később bemutatott Volkswagen Bogár meglehetősen hasonlított a Barényi által publikált tervekben szereplő járműre, azonban néhány költségkímélő eltérés felfedezhető volt, mint például a kormányoszlop felépítése, mely Barényi tervében biztonságosabb volt. Anyagi okok miatt csak jóval később tudott az ügyben pert indítani – jelképes, 1 márkás kárpótlási díjért –, melyet néhány éves huzavonát követően, 1955-ben megnyert. Így jogerősen is kimondásra került, hogy döntően Barényi Bélától származnak a gépjármű tervei.
Az egyetem elvégzése után az Austro-Daimlernél, később az Adlernél dolgozott. Rövid ideig Berlinben és Párizsban is tevékenykedett. Utóbbi helyen megismerte Maria Kiliant, akit pár év múlva, anyagi helyzete stabilizálódását követően feleségül vett.