hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az autóbiztonság atyja:
Barényi Béla

2016. 12. 27.
Nevéhez több mint 2500 találmány köthető. A hazánkban méltatlanul elfelejtett magyar feltaláló dolgozta ki az autók passzív biztonságvédelmének (azaz a már bekövetkezett bale­set következményeit enyhítő eszközöknek) a kikerülhetetlen elemeit, többek között a gyűrődési zónát, a biztonsági kormányoszlopot, a biztonsági utascellát és az oldalsó ütkö­zésvédelmet. Nem túlzás azt állítani, hogy a gépkocsikba épített találmányaival már ezrek életét mentette meg. Míg Német­országban a Mercedes–Benz gyár mellett utcát neveztek el emlékére, addig hazánkban a legtöbb ember nem ismeri a ne­vét, munkásságát.

A magyar származású Barényi Béla (lásd képünkön 1907. március 1-jén született Hirtenbergben, egy Bécshez közeli településen. Apja, Barényi Jenő magyar katonatiszt, a pozsonyi akadémia tanára, anyja Maria Keller, egy osztrák gyáriparos gyermeke volt. Az ötgyermekes család nagypolgári környezetben élt. Apja az első világháborúban, 1917-ben meghalt, ezért nem sokkal később anyjával Bécsbe költöztek. Barényi a bécsi Műszaki Főiskolán tanult – bár voltak kritikus időszakok, hiszen a háború elvitte a családi vagyont, így előfordult, hogy szüneteltetnie kellett a tanulmányait. 1926-ban végzett gépészmérnökként. Már főiskolás éveiben sokat foglalkoztatta, hogyan lehetne előállítani a tömegek számára is elérhető, pénztárcabarát autót. 1929-ben szabadalmaztatás nélkül közzétette a korábbi évek alatt kidolgozott tömegautó terveit.

A hét évvel később bemutatott Volkswagen Bogár meglehetősen hasonlított a Barényi által publikált tervekben szereplő járműre, azonban néhány költségkímélő eltérés felfedezhető volt, mint például a kormányoszlop felépítése, mely Barényi tervében biztonságosabb volt. Anyagi okok miatt csak jóval később tudott az ügyben pert indítani – jelképes, 1 márkás kárpótlási díjért –, melyet néhány éves huzavonát követően, 1955-ben megnyert. Így jogerősen is kimondásra került, hogy döntően Barényi Bélától származnak a gépjármű tervei.

Az egyetem elvégzése után az Austro-Daimlernél, később az Adlernél dolgozott. Rövid ideig Berlinben és Párizsban is tevékenykedett. Utóbbi helyen megismerte Maria Kiliant, akit pár év múlva, anyagi helyzete stabilizálódását követően feleségül vett.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!