A Stuttgarttól csak alig néhány kilométerre található Esslingen a német ipar egyik fellegvára. Az egyik a sok közül. A német feldolgozóipar olyan jeles képviselőinek találhatóak itt évtizedek óta gyártó egységei, mint a neves autógyártó Daimler, a kipufogóspecialista Eberspächer vagy éppen az ipari automatizálás specialistája, a Festo. 2008 őszén azonban nagyon komor viharfelhők kezdtek gyűlni a Neckar parti üzemek fölött. Az amerikai Lehmann Brothers csődje nyomán kialakult pénzügyi leolvadás pillanatok alatt elérte a német ipar szívét is. S az, ami évtizedekig elképzelhetetlen volt, megtörtént: a megrendelések drámai módon estek vissza, a munkaidők csökkentek, a termelés sok helyen leállt. Az IG Metall ipari szakszervezet helyi képviselője szerint a körzetükbe tartozó közel száz vállalat közül csak elvétve lehetett néhányat találni, ahol a dolgok rendesen működtek.
Ám ez a helyzet mára csak távoli rémálom. Az üzemek teljes kapacitással működnek, a megrendelések ömlenek, a profitok csúcsra járnak, s Esslingenben munkaerőhiány van. De nemcsak ott. Németország az elmúlt két évtized legintenzívebb gazdasági fellendülését éli meg. A német autógyártók 125 éves történelmük során soha annyi autót nem gyártottak, mint 2011-ben, közel 6 millió darabot. Az autógyári profitok az egekben, milliárdos nagyságrendűek, a munkavállalóknak az év végén nem egy helyen öt számjegyű bónuszokat fizettek. S míg Európa egyes országai súlyos recesszióban, a csőd szélén táncolnak, mások az egymást érő leminősítések következményeivel küszködnek, Németország szárnyal: a GDP 2011-ben 3 százalékkal nőtt, s a munkanélküliség 5 százalék közeli történelmi értékre süllyedt. A német export pedig meghaladta az 1000 milliárd eurót, ami minden idők legjelentősebb kiviteli volumene.
A beteg meggyógyult