hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Kilométerpénz
Vége a bliccelésnek, jön az e-útdíj

2011. 06. 09.
Az Európai Unió irányelvei szerint minden tagországban a kilométer-használattal arányosan kell fizetni az útdíjat. Magyarországon ezen irányelvnek való megfelelési kényszer miatt régóta tervezik az úgynevezett e-útdíj bevezetését, azonban a válság és a politika közbeszólt. A gazdaság fellendítését szolgáló Széll Kálmán-tervben szerepel a kiépítés tendereztetése, amit egy éven belül meg kell tennie a kormánynak.

A személyautót használóknak jelenleg Magyarországon csak az autópályákon kell fizetniük. A te­herautóknak és kamionoknak ezen felül további számos főúton is csak így engedélyezett az átkelés. A jelenlegi matricás rendszer nagyon nagy lehetőséget ad a bliccelőknek: ahogyan a parkolási díj beszedése is körülményes és nehéz a külföldi gépjárművek esetében, ugyanúgy nehezen lehet behajtani az útdíjat a nemfizető személygépkocsik és kamionok használóitól. Ez természetesen az állam kasszáját rövidíti meg, hiszen az utak költségvetési tulajdonban vannak. Az e-útdíj bevezetésével egyértelműen nagyobb összeg tud befolyni az állam zsebébe, így most a kötelezőt összeköthetik a hasznossal.

Mivel az e-útdíj bevezetése több módon is történhet, egyes forgatókönyvek szerint nagyon nagy plusz terhet is jelenthet a hazai fuvarozóknak. 2008-ban, a gazdasági válság kirobbanásakor pont emiatt halasztották el a rendszer kiépítését és bevezetését. Most újra napirenden van, és már a 2013. január 1-jei indulásról folynak a tárgyalások. Az eddig ismert információk szerint a tehergépkocsi-forgalomra vezetnék be először a rendszert, ugyanis ezen gépjárművek útrongáló hatása sokszorosa a személygépkocsikénak, és a környezetkárosító hatásuk is sokkal nagyobb. Ezen belül nagy kérdés viszont, hogy mely úthálózatokon akarják használni ezt az új szisztémát? Megmarad-e a jelenlegi úthálózaton, vagy akár alsóbb rendű utakon is fizetni kellene?

Az első verzió a legjobb mind az államnak, mind a gazdaságnak, ugyanis a külföldi tranzitforgalom gyakorlatilag ezeken az utakon zajlik, míg a kisebb utakat jórészt a hazai utazó-szállító közönség használja. Továbbá, minél alsóbb szintig vezetik be a díjfizetési kötelezettséget, annál kisebb haszonnal lehet használni a rendszer sajátosságából fakadóan. Ilyen rendszerből alapvetően két típus jöhet szóba hazánk esetében. Az első egy GPS-alapú, amelyhez a gépjárműben használatos eszköz és maga a rendszer is nagyon bonyolult és összetett (az eszköz maga is 100 ezer forint nagyságrendű tétel). A másik pedig a mobiltelefonhoz hasonló rendszer, amely a különböző cellákból való ki- és belépés alapján számlázza ki a díjat a felhasználónak. Az ehhez szükséges eszköz jóval kevesebbe kerül, mint az előző verziónál.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!