hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Gazdag mami

2010. 05. 01.
A kisgyermekes édesanyák a hazai munkaerőpiac mostohagyermekei. Sokszor legjobb igyekezetük ellenére is perifériára szorulnak, és álláskereséskor kénytelenek zárt kapukat döngetni. Nem úgy Vida Ágnes. A kétgyermekes pszichológus felvette a kesztyűt, és utat tört a farkastörvények dzsungelében. Kisgyermekes édesanyaként önálló internetes vállalkozást és egzisztencát teremtett családjának. Webfelületeit ma már havonta 200 ezernél is többen látogatják – már ügyfélszolgálatosokat is fel kellett venniük a temérdek feladat ellátására.

Miként lesz egy kisgyermekeivel gyesen lévő pszichológusból internetes vállalkozó?
– Tulajdonképpen az egész a gyermekeim születésével kezdődött. Akkortájt értelemszerűen a babával kapcsolatos teendők kötöttek le. Így persze megfordultam rengeteg, kismamáknak szóló netes fórumon, rendszeresen tanácsokat adtam, véleményt nyilvánítottam több témakörben. Egy idő után arra lettem figyelmes, hogy tömegesen fordultak hozzám „Ági, te annyira tájékozott vagy ezekben a témákban... Kérlek, segíts!” kérdésekkel. Ekkortájt jöttem rá, célszerűbb lenne a tapasztalataimat blog formájában nyilvánosság elé tárni, mintsem minden egyes érdeklődőnek külön-külön visszajelezni. A mára havonta 180 ezer látogatót vonzó www.kismamablog.hu-t ezért indítottam.
Kétségkívül remek statisztika egy kezdetben hobbiblognak induló felületen. Hogy sikerült ekkora látogatottságot generálni?
– Két fő témaköröm eleinte a hozzátáplálás (a gyermekek anyatej utáni táplálása), illetve a babák és az édesanyák nem alvásának kérdései voltak. Ezek sok fórumozó anyukát foglalkoztattak. Ebből a kettőből később normál könyv és e-book is született. Sőt, most is tömegesen rendelnek belőle a neten külföldön – többek közt az Egyesült Királyságban, Izraelben, de még Kanadában élők is, akiknek nincsen szakszerű segítség a témában.
A témakörök bővülésével aztán a látogatók száma is tovább nőtt. Különösen nagy érdeklődés övezi a szüléssel kapcsolatos érzelmi folyamatokat érintő (szülés utáni depresszió, mit érez az édesanya a szülés előtt-után-közben, és mi minden zajlik benne), valamint a gyermeklélektannal kapcsolatos témaköröket. Ezekből itthon nemigen áll szakirodalom az anyák rendelkezésére. Ami van, többnyire évtizedekkel ezelőtt íródott, ma kevésbé aktuális ismeretterjesztő kötet, telistele elavult hiedelmekkel, vélekedésekkel.
Másik blogja a www.gazdagmami.hu. Itt az internet segítségével építhető vállalkozás fortélyait ismerteti meg az önálló munkahelyet és jövedelemforrást teremteni kívánókkal.
– Az ötletet ugyancsak a fórumozó édesanyák és álláskeresési nehézségeik adták. Rengeteg anyuka örömmel tenne szert a baba mellől némi otthonról megkereshető mellékjövedelemre. Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. Az internetes fórumokon temérdek anyuka panaszkodott a legkülönfélébb, átverésgyanús vagy legalábbis csúsztatást tartalmazó ajánlatokról. Ugyanis az esetek többségében otthoninak vagy adminisztratívnak titulált munka gyakran MLM-hálózatépítést, üzletkötést vagy
saját telefonról, önköltségen végzendő, bizonytalan sikerű telefonmarketinges munkákat takart.  Az internet azonban kézenfekvő megoldás  – szinte minden anyukának ott van az orra előtt. Ráadásul manapság alig akad kismama, aki ne vezetne valahol valamilyen blogot – legalább néhány sornyi bejegyzéssel és a gyermekei fényképével.
A gazdagmami.hu-n egészen konkrét vállalkozásötleteket is ad a regisztrálóknak. Nem tart attól, hogy kijátssza az adu ászait? És végül majd mások aratják le az Ön ötletei alapján a sikert és a dicsőséget?
– Egyáltalán nem tartok ettől, hiszen úgy gondolom, az oktatás lényege épp a tudás átadása. Csak egy példa: amikor a weboldalkészítést, az informatikát ajánlom mint lehetséges vállalkozási alternatívát az interneten, ezzel igen nagy kört szólítok meg.
Melyek a leggyakrabban előforduló tévhitek az internetes pénzkeresés kapcsán?
– Sokan képzelik, hogy vállalkozást csakis rengeteg pénzzel lehet elindítani. Az interneten ez azért nem egészen így van. Egy diplomás, szellemi területhez kötődő szaktanácsadói munka marketingtevékenységét például nagyon hatékonyan meg lehet szervezni a világhálón keresztül. Ehhez mindössze egy domainnévre, egy blogra vagy egy weboldalra és sok tanulásra lesz szükség. Alaposan el kell mélyedni az internetmarketingben, és megtalálni a módját, hogy minél több látogató – és persze lehetséges vevő vagy ügyfél – klikkeljen rá az oldalra. Jellemző emellett a félelem az adóhivataltól is: még mindig sokak előtt az a rémkép lebeg, hogy a hivatal egyszer csak jön, és az ötvenes évek diktatúrájához hasonlóan úgymond „lesöpri a padlást”.
Természetesen a tervezett vállalkozás indítása előtt alaposan utána kell járni a fontosabb kötelezettségeknek egy könyvelőnél, de az APEH ügyfélszolgálatán is ismertetik a tudnivalókat. Egy blogot vagy weboldalt azonban minden különösebb kötelezettség nélkül útjára lehet indítani. Célszerű akkor „átmenni” a vállalkozói tevékenységbe, amikor már ténylegesen látogatott az oldal, és konkrétan érkeznek bevételek – például nyilvánvalóak a hirdetők vagy a partnerprogramok egy-egy web-áruházzal, internetes keresőrendszerrel.
Gyakran viszont a félelem tartja vissza az embereket a kilépéstől: sokan érvelnek azzal, hogy az általuk elképzelt termék vagy szolgáltatás már létezik. Szerintem ez nem gond: egészen biztosan lehet terepe annak, aki színvonalas szolgáltatással, témával vagy termékkel rukkol elő.
Kik vágnak bele a legbátrabban az internetes vállalkozásba?
– Érdekes módon az édesanyák között kétféle magatartás jellemző. Általában a magasan képzett, diplomás, 40. életévüket betöltött, fővárosi vagy nagyvárosi többgyermekesek a legbátrabbak. Ez valószínűleg tanult szakmájukkal, stabilabb informatikai háttértudásukkal, a gyerekek iránt érzett felelősséggel, továbbá azzal is magyarázható, hogy látják, a munkaerőpiacon bizony nagyon leszűkült a mozgásterük. Erre válaszul persze lépni kell. Ezzel szemben a vidéken élő, kevésbé képzett réteg jobban tart ettől az egésztől: mindebbe belejátszhat az is, hogy ezek a térségek kevésbé ellátottak az internetes lefedettséggel.
Mennyi idő telik el az indulás és az első bevételek érkezése között?
– Nálam ez körülbelül három hónapot vett igénybe. Utána nem sokkal viszont annyi megrendelés érkezett, hogy hamarosan kétfős ügyfélszolgálatot kellett létrehozni a teendők ellátására. Természetesen ők is a baba mellől dolgozó kismamák köréből kerültek ki.
Biztatásként mit javasol az internetes vállalkozásukat most kezdő, bátor anyukáknak vagy más vállalkozó szelleműeknek?
– Tájékozódjanak, tanuljanak minél többet a témában. Rengeteg ingyenesen elérhető anyag áll rendelkezésükre a világhálón, ami némi kutatómunkával hamar elérhető. Aztán lépjenek bátran! Gyakori veszély, hogy a leendő vállalkozó lelkesen tanulja a fogásokat, de a gyakorlatban már nem meri kipróbálni a tudását. Így csak tétlenül ücsörög a babérjain, és végül jobbnál jobb ötletek enyésznek el a semmibe. Pedig lépni kell: az internet világa állandóan változó, dinamikusan fejlődő terület – aki lemarad, kimarad.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!