hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Hipsztérítők – A kúl kereszténység és az egyházak

Hogyan pozícionálja magát az egyház ebben a posztmodern világban? Milyen kulturális nyelvezettel lehet a legjobban kommunikálni az evangélium üzenetét? A kereszténység egyáltalán tud-e kúl lenni a 21. században? (Az angol „cool” szó már bevett szleng a magyar fiatalok körében is, jelentése: vagány, menő, sikkes). Ahhoz, hogy releváns tudjon maradni, a kereszténységnek nem éppen kúlnak kellene lennie?

De mi van akkor, ha a keresztények azonosulnak a hippik lázadó, mindent megkérdőjelező, alternatív kultúrájával? Nem alakulnak át a keresztények alakváltoztató kaméleonokká? Nem lesz egyre sekélyesebb a teológiájuk, és veszítik el hitelességüket? Ha a fiatalok megszólítása érdekében alávetjük magukat a legmodernebb trendeknek, nem fog kiüresedni a hitünk eredeti tartalma? Ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ Brett McCracken, a Hipszter-kereszténység: amikor az egyház és vagányság szembeütköznek (Hipster Christianity: When Church and Cool Collide) című könyv szerzője. 

A hipszter keresztény szubkultúrából érkező McCracken 2010-ben jelentette meg könyvét, amely elsőként adott részletes elemzést a modern keresztény hippik kultúrájáról. A könyv megjelenése óta McCracken többször is közölt írásokat a témában. A Washington Postban 2015-ben megjelent cikkében a szerző friss tanulságokkal is kiegészítette könyve megállapításait.

Vajon ennek a „kúl-egyház mozgalomnak” sikerült-e megállítania a gyülekezetek látogatottságának a csökkenését (különösen a fiatalok körében)? A felmérések alapján a válasz egyértelműen az, hogy nem. A kutatások azt is bizonyítják, hogy a mai tizenévesek többsége a „hiteles” közösségeket preferálja a „kúl” közösségekkel szemben. A Barna Research Group egy 2014-es felmérése szerint a legtöbben azt szeretik, ha az istentiszteletek helyszíne is nyíltan, egyértelműen keresztény, (nem például kávéházak, szórakozóhelyek, night-clubok – mert bizony ilyen is van). Ugyanebben a felmérésben az „ideális gyülekezetet” a válaszadók 67 százaléka illette a „klasszikus”, és csak 33 százalék a „trendi” jelzővel.   

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetéssel vagy belépéssel tudja elérni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!