Megjelenésük felkészületlenül érte a kor legerősebb hatalmának számító Bizánci Császárságot, amely akkoriban arra készült, hogy keletről kiindulva újra egyesíti Európát. A Keletrómai Birodalom hatalmas erőfeszítésekkel ugyan, de visszaverte az invázió első hullámát. A terjeszkedésről és a keresztény világ egyedüli vezetéséről azonban le kellett mondania, és ezzel megnyílt az út a nyugati civilizáció felemelkedése előtt.
„Nagy Károly elképzelhetetlen lett volna Mohamed nélkül” – ezt a meglepő állítást az egyik legnépszerűbb fiatal amerikai történész, Thomas Woods fogalmazta meg. A konzervatív katolikus tudós szerint a Nyugatrómai Birodalom bukása után létrejövő fiatal nyugat-európai keresztény államok minden bizonnyal Bizánc befolyása alá kerültek volna, ha délkeleti irányból nem indul meg az arab-iszlám hódítás. „A Keletrómai Birodalom hirtelen kénytelen volt a létéért küzdeni, és ez utat nyitott az önálló Frank Birodalom megerősödése felé. A bizánci befolyás gyengülése vallási téren a latin kereszténységet hozta helyzetbe Európában, gazdasági téren pedig lendületet adott a feudalizmus és nemzeti önellátás számára” – írja Woods. Bizánc megrendülése tette lehetővé, hogy Nagy Károlyt III. Leó pápa 800-ban császárrá koronázza. Ettől kezdve a Frank Birodalom, majd a Szent Német-római Birodalom és a római pápaság egymást védelmezve Európa uraivá váltak.
Miután a hun hódítás és a népvándorlás nyomán Róma elbukott, a pápaság a bizánci császár segítségére volt utalva. A keleti uralkodók úgy tekintették, hogy a Római Birodalom kizárólagos utódaként egyedül ők jogosultak a császári cím használatára. Konstantinápoly volt az „Új Róma”, és I. Justinianus császár (527–565) megkísérelte helyreállítani az egységes birodalmat, ami utoljára Nagy Theodosius (379–395) alatt létezett.
Kicsoda Charlie Kirk, Trump titkos fegyvere?
A 31 éves evangéliumi keresztény influenszer, aki egyetemisták millióit mozgósította a választások előtt »
Szent István - látnok vagy realista volt az államalapító király?
Szuverenitás, bibliai hit és Jeruzsálem kérdése »
„Miért létezik Izrael állama?” - Interjú Tatár György filozófussal
A megrendülés hiánya és az apokaliptikus tövis »