hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Haloványzöld jövő
Nem az elektromos autók mentik meg a Földet

2017. 10. 25.
Egyre jobb eladási mutatókkal rendelkeznek az elektromos autók, és a gyártók is egyre több modellt készülnek piacra dobni. A növekvő népszerűség hátterében ott szerepel többek között a környezettudatosság is. Valóban dicséretes dolog, ha az autónk nem pufog ki a környezetünkre káros, fullasztó, szmogot okozó gázokat. De vajon tényleg környezetbarát az elektromos autó?

Abolygónk és unokáink jövőjéért aggódók közül sokan szinte már vallásos buzgalommal teszik le a voksukat az elektromos autózás mellett. A villanyautók károsanyag-kibocsátása a használatkor valóban nulla, tehát nem szennyezik városunk levegőjét. Ugyanakkor az autót fel kell tölteni elektromos árammal, amelyet meg kell termelni. Persze ha valaki otthon szél- és napenergiát használva tölti fel elektromos járművét, az valóban nem terheli a környezetet – a legtöbben azonban ezt nem tudjuk megtenni. Ha viszont az elektromos hálózatról végezzük a feltöltést, nem megelőzzük, csak átpozicionáljuk, centralizáljuk a környezetszennyezést. A statisztikai adatok szerint ugyanis Magyarország erőműveinek mindössze 7 százaléka „zöld”, 93 százaléka viszont fosszilis vagy atomenergiát használ (a 2010-es adatok alapján). Vagyis a környezet terhelése így is megvalósul, csak nem a „szemünk előtt”. Érdekes, hogy miközben a „zöldlobbi” az atomerőművek bővítése ellen küzd, az általuk termelt energiával hajtott autóktól kis túlzással a Föld megmentését várják. Hozzá kell persze tenni, hogy az erőművekben a villamos energia előállítása kevésbé terheli a környezetet, mint a benzin vagy gázolaj égetése, illetve a villanyautók hatékonysága jobb, mint a hagyományos meghajtású járműveké.

Hasonló problémákat vet fel azonban az akkumulátorok előállítása is, valamint az elhasznált akkuk tárolása, megsemmisítése. Ahogy a holland TNO (Alkalmazott Tudományok Központja) több tanulmányt figyelembe véve megállapította, egy elektromos autó akkujának előállításakor minden kWh kapacitás 150 kilogramm szén-dioxid kibocsátásának felel meg. Tehát egy Tesla Model 3-as 50 kWh-s akkujának gyártásakor 7,5 tonna szén-dioxid jut a levegőbe. De például a Cummins új elektromos teherautójának 140 kWh-s akkujának gyártásakor ez már 21 tonna. Ráadásul – hívja fel a figyelmet a gyártó – a hatótáv újabb akkumulátorok beépítésével tovább növelhető.

Egy 318-as BMW szén-dioxid-kibocsátása a gyári adat szerint 124 g/km. A valós érték 170 g/km körül lehet. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 45000 kilométer megtétele alatt szennyezi a környezetet annyira, mint mondjuk egy Tesla 3 a gyártásakor.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!