hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Halálbiznisz
Modern nagyvállalatként működik a gyilkos iszlamista szekta

Az Iszlám Állam – elnevezése és vezetőinek törekvései ellenére – nem nevezhető hagyományos értelemben vett államnak, ám működése alapján szinte teljes egészében leírható modern nagyvállalatként. Deklarált és pontos célkitűzések, stratégiai szintű tervezés, professzionális menedzsment, szakértő gazdálkodás és pontos könyvelés, valamint profi marketing jellemzi tevékenységét – derül ki a Honvéd Vezérkar Tudományos Kutatóhelye és a Kossuth Kiadó által jegyzett Az Iszlám Állam – terrorizmus 2.0 című kötetből, amelyet lapunk megjelenésének napján mutatnak be.

„Ez a mi labdánk, bőrből készült” – írták ki a Twitterre a 2014-es futball-világbajnokság idején az Iszlám Állam terroristái egy iraki rendőr levágott fejét ábrázoló kép kíséretében. A sokkoló fotó tömegekhez jutott el, köszönhetően annak az „újításnak”, hogy az üzenetet #WorldCup és #WorldCup2014 hashtaggel jelölték meg – így abba a felhasználók széles köre akaratlanul is „belefutott”.

Csiripelő gyilkosok

Ez a példa is jól mutatja, hogy az Iszlám Állam – hangsúlyozza a terrorszervezet történetét, ideológiáját és propagandáját egyaránt alaposan feldolgozó tanulmánykötet vonatkozó fejezete – új szintre emelte a pszichológiai hadviselést. Ezt nem önmagában az internet, sokkal inkább a közösségi oldalak megjelenése tette lehetővé – a korábban egyirányú információközlés két-, illetve többoldalú kommunikációvá tudott fejlődni. A terrorszervezetek a nyolcvanas években még videokazettákon és nyomtatott kiadványokban terjesztették ideológiájukat, titkos összejöveteleken tárgyalták meg ügyeiket, ez azonban lassú és veszélyes volt. Ugyanakkor az internetes honlapok, fórumok és chatszobák is könnyen felderíthetőek és törölhetőek voltak, ezért jelentett áttörést a terroristák számára az olyan hálózatépítő-, közösségimédia-szolgáltatások megjelenése, mint a Facebook, a Twitter, a YouTube, az Instagram, illetve ezek regionális megfelelői. A terrorizmust, szélsőséges ideológiákat vagy például a bombakészítést népszerűsítő oldalakat ugyan ezeken is törölni lehetett, ám az úgynevezett Twitter-jelenséggel az Iszlám Állam túljárt a rendszer eszén. Kiaknázta az alkalmazás által nyújtott olyan lehetőségeket, mint a „Who to follow” ajánlások vagy a #hashtag-rendszer, amellyel elképesztő számú felhasználóhoz juthat el egyszerre a közölni kívánt tartalom. Az Iszlám Állam nemcsak a foci vb-t használta erre, hanem olyan aktuálpolitikai témákat is, mint 2014 augusztusában a skóciai függetlenségi népszavazás (#VoteYes és #VoteNo.6).

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetéssel vagy belépéssel tudja elérni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!