Július 22-én a finnországi Jakobstad (Pietersaari) kikötőjéből kifutott az Arctic Sea nevű teherhajó, amely 1,3 millió euró értékű faárut szállított egy algériai kikötőbe. Az 1991-ben épült és azóta hat ízben is gazdát cserélt, 4,706 tonna vízkiszorítású Arctic Sea máltai zászló alatt hajózik, tulajdonosa a Solchart Arkhangelsk Ltd. nevű orosz cég. Személyzete tizenöt arhangelszki illetőségű orosz tenge-részből állt. Ez eddig százszázalékos bizonyossággal igaz. Mindaz viszont, ami ezután következik, már megkér-dőjelezhető.
Július 24-én, amikor az Arctic Sea a Balti-tengeren Öland svéd sziget közelében hajózott, egy motoros gumicsónak közelítette meg, amelynek személyzete üzemzavart jelezve segítséget kért. A fedélzetre lépve azonban a Policia feliratú öltözéket viselő és rossz angolsággal beszélő egyének erőszakosan léptek fel, megkötözték és egy helyiségbe zárták a legénység tagjait, tizenkét órán át fogva tartották őket, és eközben töviről hegyire átkutatták a hajót. Ezután - anélkül, hogy bármit is magukkal vittek volna - elhagyták az Arctic Sea-t. Erről a hajó kapitánya értesítette rádión a tulajdonost, illetve a svéd hatóságokat. A faárut szállító tengeri jármű még négy napig tartotta a kapcsolatot az illetékesekkel (utoljára a La Manche csatornán való áthaladáskor jelentkezett be a brit hatóságoknak), majd július 28-ától nyoma veszett. Hívásra nem válaszolt, automatikus helyzetjelzője nem működött, és senki sem látta.
A hajó eltűnésének híre fokozatosan szivárgott be az orosz, majd a nyugat-európai és az amerikai sajtóba. Eleinte csak arra figyeltek fel, hogy a Balti-tengeren érte támadás, holott európai vizeken évszázadok óta nem garázdálkodtak kalózok. Viszont, úgymond, ha kalózok voltak, miért nem vitték magukkal legalább a hajópénztárt? Napvilágot láttak olyan feltételezések, hogy az akciót a kábítószer-csempészésre gyanakodó svéd drogrendőrség hajtotta végre, ezt azonban a stockholmi hatóságok kereken cáfolták. Felmerült annak a gyanúja, hogy egyéb csempészáru lehetett az Arctic Sea fedélzetén, ezt azonban a hajót a kikötőből való elindulása előtt átvizsgáló finn vámosok zárták ki. Aztán meg-kezdődtek a találgatások: hol lehet most a bolygó hollandiként a habokat szelő máltai-orosz hajó? Kiszámították, hogy már a portugál partok, majd Gibraltár magasságában tartózkodhat. De vajon miért nem ad hírt magáról? El nem süllyedhetett, mert nem volt vihar, és ha mégis baj érte volna, biztosan leadta volna az S. O. S. jelzést. Több sajtótermék azt találgatta, hogy a rejtélyes kísértethajót újabb támadás érte, és ezek a kalózok szakították meg a rádiókapcsolatot a külvilággal.