Több mint egy hete nem elérhető semmilyen ausztrál hír a Facebook oldalán, miután a kormány új törvényjavaslata igyekezett megtörni a Facebook és a Google dominanciáját a hírtartalmak piacán.
Az ausztrál parlamentben decemberben kezdeményezték egy, a médiapiacot szabályozó kódex bevezetését, amely rákényszerítené elsősorban a Google-t és a Facebookot, hogy fizessenek az ausztrál sajtóorgánumokból átvett hírtartalmakért, vagy különben pénzbírsággal sújtják.
A múlt héten a Facebook válaszul bejelentette, hogy a médiapiaci szabályozásról szóló, általa is vitatott ausztrál törvény miatt a továbbiakban ausztráliai platformján nem engedélyezi használóinak a hírek megismerését vagy akár megosztását.
Nem sokkal Ausztrália után Kanada is jelezte, hasonló törvénytervezet elfogadását követi, és közel egy tucat további országot is erre buzdított, mintegy koalíciót tető alá hozva a techóriás ellen, annak érdekében, hogy az ne tudjon az ausztrálhoz hasonló hírcenzúrával visszavágni.
Pár napra rá, az ausztrál pénzügyminiszter, Josh Frydenberg és a Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg, tárgyalások sorozata után
megegyezésre jutottak, és az ausztrál hírek a következő napokban vissza is térhetnek a közösségi médiafelületre.
Frydenberg szerint míg a Big Tech és a médiaorgánumok a hírtartalmakhoz fűződő jogokról vitatkoznak, az ausztrál törvények mintául szolgálhatnak a világ többi országa számára is.
“A Facebook és a Google ... tudták, hogy a világ szeme Ausztrálián van, szerintem ezért igyekeztek működőképes törvényt kicsikarni itt."
Az ausztrál kormány beleegyezett, hogy négy kiegészítést csatol a törvényhez, amelyek magukban foglalják a javasolt kötelező eljárási mechanizmus megváltoztatását, amelyet akkor alkalmaznak, mikor a techóriások nem tudnak megállapodást kötni a kiadókkal a hírtartalmak megjelenítésének tisztességes megfizetése miatt.
A módosítások további két hónapos mediációs időszakot tartalmaznak a kormány által kijelölt bíró beavatkozása előtt, így több idő jut a feleknek a magánügylet megkötésére.
Azt is előírja, hogy egy internetcég meglévő médiaügyleteit még a szabályok hatálybalépése előtt figyelembe kell venni, amely arra ösztönözheti majd a techvállalatokat, hogy kisebb médiaorgánumokkal is kössenek üzleteket.
A törvényjavaslat egyelőre a Facebookot és a Google-t érinti, de várhatóan további techcégekre is alkalmazható lesz.
(Reuters/Hetek)