A legnehezebb időszakban, amikor már egyértelműen látszott, hogy milyen csapást mér a színházakra is a koronavírus járvány, akkor vette át a Freelusion artentainment csapata az eddig RaM Colosseum néven ismert színház üzemeltetését. A létesítmény, amely a jövőben RaM Színház by Freelusion nevet viseli, a többi színházhoz hasonlóan novemberben bezárta a kapuit, azonban az új üzemeltetők most is mint mindig, kizárólag a jövőbe néznek – írják lapunkhoz eljuttatott közleményükben.
A nemzetközi showbizniszben jelentős sikereket elérő csapatot nagyon érzékenyen érintette az egész piacra jellemző visszaesés, hiszen akár, ha az üzemeltetői oldalt nézzük, akár a csúcstechnológiás showműsaraik iránti keresletet, ezek száma a rendezvénypiac és a szórakoztatóipar összezuhanásával gyakorlatilag a nullára csökkent.
Az iparág helyzetét talán legjobban a világ egyik legnagyobb és legismertebb szórakoztatóipari vállalata, a Cirque de Soleil helyzete jellemzi, akik idén márciusban csődvédelmet kértek, elbocsátották a cégnél dolgozók 95%-át, köztük 1300 művészt Las Vegasban – hívják fel a helyzetre a figyelmet. Egy ilyen időszakban a saját alkalmazottai létszámát 25 főről 7-re csökkentő csapat továbbra is gőzerővel azon dolgozik, hogy megújítsák a színház fogalmát Magyarországon.
A Freelusion célja a RaM Színházban technológiai alapú élménytér létrehozása, ahol színielőadások, koncertek, tudományos előadások egy olyan digitális környezetbe kerülhetnek, amely világszinten is egyedülálló és amely a közönség – az elmúlt időben jelentősen megnövekedett - vizuális ingerfaktorát hivatott kiszolgálni.
„A gyerekek videójátékokon nőnek fel, a középkorúak a mozikban elképesztő látványvilágú filmeket néznek, de még a videoklipek vizualitása is döbbenetesen lenyűgöző.
Ehhez képest a színházak látványvilága, a díszletek még nagyrészt megragadtak a huszadik században. Természetesen a próza örök érték marad, de mindezt lehet – és ez a célunk – egy olyan környezetbe beemelni, ami nem elvesz belőle, hanem kiszolgálja, felemeli és hozzáad” – mondta Papp Gábor a Freelusion társ-alapítója lapunknak.
A kényszerpihenő alatt pedig ezekre e jövőbe mutató fejlesztésekre koncentrálnak, mert hiszik, hogy ennek az időszaknak azok a cégek lesznek a nyertesei, akik most nem vegetálnak, hanem építkezésre, fejlesztésekre, abbamaradt feladatok befejezésére használják a jelenlegi helyzetet. A Freelusion célja, hogy a nemzetközi top színházakban szerzett tapasztalataikat felhasználva egy olyan digitális színpad technológiát hozzanak létre, amely könnyen elérhető és használható lesz más színházak számára is. „A led falakat, digitális felületeket, holografikus megjelenítőket és interaktív szenzorokat tartalmazó mixed reality interactive stage system-mel olyan digitális díszlet hozható létre, ami olyan vizuális élményt nyújt élőben, amit eddig csak a mozivásznon láthattak a hazai nézők” – teszi hozzá Gyöngyösi Balázs társ-alapító.
„Természetesen a klasszikus prózai műveket nem akarjuk effektdömpinggel agyonnyomni. Ezeknél sokkal finomabb eszközökkel, de mégis huszonegyedik századi módon támogatnánk az örök értéket”
- egészíti ki az elmondottakat Papp Timea a Freelusion művészeti vezetője.
A csapat dolgozik, hogy készen álljanak a hazai nézők lenyűgözésére akkor, amikor a színházak kapui ismét tágra nyílnak majd. Jelenleg több befektetővel is tárgyalnak, hogy céljaikat minél hamarabb és minél magasabb színvonalon tudják megvalósítani – zárja a közlemény.
A 2009-ben alapított Freelusion a világ egyik első olyan artentainment csapata, amely a csúcstechnológiás, interaktív 3D-s vetített látványvilágot kombinálja az élő színpadi táncprodukcióval. A ma már 3 nemzetközi irodát működtető cég a világ egyik legnagyobb videóomapping-, táncos-, valamint színházi produkciókat ötvöző stúdiójává nőtte ki magát. Bár a csapat elsősorban a tánccal kombinált, 5 földrészen több, mint 40 országban bemutatott showműsorairól, a világ legnagyobb videomapping cégei közt tartják számon őket, akik hat nemzetközi díjat nyertek épületvetítésben, autóvetítésben pedig világpiacvezetőknek számítanak.