Fotó: Shutterstock / PuzzlePix ()
Mikor befektetünk valamibe, annak mindig van egy másik oldala, egy lehetőség, amit elszalasztunk. Egy tevékenység alternatív költsége, más néven opportunity cost, vagy lehetőségköltség egy másik lehetőség feláldozott alternatív haszna, jövedelme. Egy amerikai szociálpszichológus, Jonathan Haidt a Szorongó Generáció című könyvében éppen az okostelefon „alternatív költségével” foglalkozik. Haidt szerint óriási fordulatot hozott, mikor 2010 júniusában az Apple piacra dobta az iPhone 4-es telefont, mely a korábbi okostelefonokhoz képest egy új funkcióval, első kamerával is rendelkezett.
Ez az egy innováció alapjaiban változtatta meg, nemcsak a telefonhoz fűződő, de az egymáshoz kötődő kapcsolatainkat is, és a közösségimédia-használati időt is exponenciálisan megnövelte számos telefonhasználó esetében.
Haidt szerint ez volt a telefonalapú kultúra hajnala, melytől kezdve a felhasználók szinte a teljes emberi tudást az ujjaik között tudhatták, bármikor bármilyen szórakoztató műsort megnézhettek, és milliókhoz kapcsolódhattak a közösségimédia platformokon keresztül.
Pünkösd után: a karizmák titkai
Hogyan alakult a Szentlélek ajándékainak megítélése az elmúlt 2 ezer évben »
Átmenvén a siralom völgyén
Trianon túlélése és ami ebből következik »
Sávuot: a törvényadás ünnepének eredete
Az Ószövetség egyik legjelentősebb nemzeti és vallási ünnepe volt – de az Újszövetség egyik meghatározó eseménye is ezen az ünnepen történt »