Magyarországnak nincsen világsztárja. Pedig úgy volt, hogy lesz. A hetvenes években az állami hanglemezgyár igazgatója ígérte meg, hogy élettársa zenekarából (Neoton Família) néhány éven belül világsztárt farag, a projekt azonban végérvényesen meghiúsulni látszik. Néhány évvel ezelőtt aztán Dobó Kata indult el a világhírnév felé, ám a Budapest–Hollywood ív váratlanul a békéscsabai Jókai Színház felé vette az irányt.
Azóta sincs világsztárunk. Pedig igény lenne rá. Ezt ismerte fel az EMMA, az Első Magyar Média Akadémia. A nemzetközi hírű cég – a kft. tulajdonosa a Marshall-szigeteki Köztársaságban bejegyzett Emuna Holding Ltd. – országszerte gyermekszínész-válogatást hirdet, a népek pedig özönlenek. Legutóbb Tatabánya lakosságát szólították meg: „Felhívtak többszáz családot, hogy egy neves stáb a városról forgat filmet, és ehhez keresnek 8–18 éves fiatal szereplőket. Aki elfogadta az invitálást, mehetett a Sport Hotelbe castingra” – számolt be a kezdetekről egy érintett. Mint az egyik internetes portálon írta, az első szereplőválogatást követően a „továbbjutókat” újabb fordulóra hívták, majd az ott is tehetségesnek ítélt gyermekek – az eredetileg jelentkezettek mintegy 90 százaléka: sok a tehetség a városban – immár szüleik társaságában vehettek részt a harmadik rostán. Ahol is kiderült, valójában nem filmszerepet, hanem egy fizetős kurzust kínál az EMMA, melynek részvételi díja 1,4 millió forint. Az előleg készpénzben fizetendő.
„Persze minden szülőnek külön elmondták, hogy az ő gyereke milyen tehetséges, és a fejlődése minden pénzt megérne. Volt ígérgetés már befutott tanítványokról, akik Nicolas Cage-filmekben szerepeltek, és sok-sok eurót keresnek” – számolt be a folytatásról a már idézett szülő.
Azok számára, akiknek esetleg nem sokat mond Nicolas Cage neve, az EMMA hazai sztárokkal próbálta vonzóvá tenni ajánlatát: a húzónév Koltai Róbert, de az oktatók között találjuk – a teljesség igénye nélkül – Kertész Pétert, Vándor Évát, Mikó Istvánt és Esztergályos Cecíliát is. Korábban még e csapatot erősítette Damu Roland, a Jóban Rosszban című tévésorozat Várnagy Elődje is, ám néhány nappal ezelőtt váratlan fordulat történt. Damu az egyik napilapnak kitálalt: azt állítja, az iskola egy „elképesztően nagy lehúzás”, ami nem a szakmáról és nem a tudásról szól, hanem arról, hogy „minél többen befizessék a méregdrága tandíjat, amelyért cserébe gyakorlatilag semmit nem kapnak ígéreteken kívül”. Damu – aki elmondása szerint három osztályban 75 tehetséget oktatott a szakmára – megelégelte az áldatlan állapotokat, és fizetéséről lemondva távozott az akadémiáról. A Blikknek adott nyilatkozatában azt is elmondta, volt olyan diákja, akinek édesanyja bankhitelt vett fel a gyermek képeztetésére. Damu azt mondja, a Jóban Rosszban és a Barátok közt sorozatokban is ajánlottak szerepeket, persze az egészből a végén semmi sem lesz.
Hasonlóan látja a helyzetet jó néhány, az internetes fórumokon a témában társalgó érintett és szülő is: „Aláírtam egy megállapodást velük, és kifizettem nekik kápéban 25 ezer forintot! Szerencsére a szerződés édesanyámhoz került, és ő alaposan átolvasta. Másnap rémülten hívott, hogy tudom-e, hogy mit írtam én alá? Ha keddig nem adok fel nekik további 275 ezer forintot, ők ennek az összegnek a 25 százalékát plusz áfa »bánatpénzként« behajtatják rajtam” – írja „reanyuszi”.
Egy másik hozzászóló arról számolt be, hogy barátnőjének és a cég többi munkatársának egyértelműen az volt a feladatuk, hogy „belehazudjanak a szülők fülébe, hogy jöjjenek el erre az előadásra, mert az mennyire jó lesz. Egy-egy nevet 5-6 alkalommal is fel kellett hívniuk, volt olyan, hogy már fenyegetőztek a telefon másik végén a zaklatás miatt”. Amikor pedig az egyik diák a képzésen megkérdezte, hogy mikor forgatják Koltai új filmjét, amihez szereplőket keresnek, Koltai állítólag azt válaszolta, hogy „egyelőre nem forgat filmet, szereplőket meg pláne nem keres”.
A Hetek megkeresésére Koltai Róbert – az akadémia művészeti igazgatója – türelmet kért: mint elmondta, a cég PR-menedzsere már szervezi azt a sajtótájékoztatót, ahol részletesen ismertetik az üggyel kapcsolatos álláspontjukat. Azt megelőzően azonban sem ő, sem munkatársai nem kívánnak nyilatkozni, már csak azért sem, mert tapasztalata szerint korábbi mondandójából egy-egy gondolatot kiragadva többször is hazugságok jelentek meg a médiában. Annyit azért megtudtunk Koltaitól, hogy a fentebb idézett Damu Roland három évvel ezelőtt távozott az intézménytől, melyet akkoriban nem a mostani tulajdonos működtetett.
Az EMMA egyik jelenlegi vezetője, Tóth Károly úgy érvel, telefonálgató munkatársaiknak kötelező azzal kezdeni a szöveget, hogy olyan gyerekeket keresnek, akik „szeretnének ilyen ismereteket tanulni, belföldi és külföldi reklámfilmekben szerepelni. Soha senki nem mondta, hogy sztárt csinálunk a gyerekből” – állította Tóth.
A cég nyelvtani hibáktól hemzsegő honlapján a „képzéseink” menüpont alatt megtudhatjuk, hogy az egyetlen tanfolyam egy „intenzív négy hónapos képzés, amelynek keretein belül a diákok tananyag és gyakorlat által megismerik a film- és televíziós ipar arculatát. A műhely karaktere »átfogó keresztmetszet«, azaz a hallgató minél több jelenettel és szituációval ismerkedjen meg, amelyekkel aktív színészként pályafutása során találkozhat.”
A honlap megtekintését követően György Péter esztéta azon gondolkodott el először, hogy a nevezett intézmény megfelel-e a magyar oktatási törvénynek. „Ha nem, akkor azért kellene sürgősen becsukni, mert ez esetben szélhámosok. Ha igen, akkor annyit tennék hozzá a diskurzushoz, hogy semmilyen okot nem látok arra, hogy ezeknek a felerészben ismeretlen sztárocskáknak és szamaraknak, akik ott föl vannak tüntetve, ezeknek megengedjék, hogy embereknek tanítsanak” – összegezte véleményét megkeresésünkre György Péter.
Az ilyen tanfolyamokra befizetett gyerekek zöme tehetségtelen, és jellemző, hogy szinte mindig az anyukájuk próbálja menedzselni a pályájukat – mondta a Heteknek egy ismert színész. Forrásunk szerint azonban nem a tehetségtelenség a fő probléma, hanem az, hogy ezt senki nem közli az érintettekkel, senki nem tanácsolja el őket a pályától. A fizetős iskoláktól persze ez nem is várható el, hiszen ezek célja a profittermelés. Így aztán nem meglepő, hogy például az EMMA egyik kecskeméti szereplőválogatásán nem amiatt fajult tettlegességig a vita a cég embere és egy szülő között, mert gyermeke tehetségtelennek minősíttetett, hanem ellenkezőleg: a szülő azért háborodott fel, mert az első rostán minden gyerek túljutott, amiből arra a következtetésre jutott, hogy a sajátja mégsem kiemelkedő képességű.
„A Színház és Filmművészeti Egyetem végzősei sem tudnak mindannyian elhelyezkedni, ezért furcsállom, hogy vannak szülők, akik elhiszik, hogy a gyereküknek bárki szerepet fog biztosítani. Ez éppen egy olyan szakma, ahol nincsenek biztos ígéretek. Ráadásul senkiből nem lehet színészt faragni, ha nem arra született” – mondta az esettel kapcsolatban Kállóy Molnár Péter az ATV Jam című műsorában.
A kérdés ezek után az, vajon mi motiválja azokat a szülőket, akik mégis szappanopera-szereplőként képzelik el gyermekük jövőjét. „Ezek a sorozatok pillanatok alatt csinálnak úgynevezett sztárt bárkiből. Szerintem sok fiatalban azért van ekkora igény arra, hogy színész lehessen, mert ezeket az egyébként hamis, a fáradtságos munkát kikerülő életpályákat látják, és valami hasonlóra vágynak. Pedig az ilyen karrierek nagy része előbb-utóbb úgy pukkad ki, mint a lufi” – fogalmazott ugyanebben a műsorban Gáspár András színművész.
György Péter is úgy véli, a jelenség hátterében az a fajta televíziózás áll, „amelyik ebből a nyomorult magyar celebvilágból meríti minden erejét”. Az esztéta szerint a társadalom olyan rossz állapotban van, hogy ez az az „üzenet”, amire még figyelmet fordít.
Tehetségkutató
Július 1-jéig több mint ötezren jelezték, hogy részt vennének az RTL Klub ősszel induló tehetségkutató műsorában. „Az első Csillag születik tapasztalatai alapján várható, hogy az önjelölt csillagok száma végül elérheti a hétezret is. A jelentkezőket folyamatosan hívjuk vissza, és augusztusban tartjuk a válogatókat, ahonnan a legjobbak egy következő rostán vesznek majd részt” – mesélte Schiwert Takács László, a műsor felelős szerkesztője. Ördög Nóra, a Csillag születik egyik műsorvezetője – aki már két éve is több száz jelentkező előadását nézte végig – szerint nem az a fontos, hogy valamiben a legtehetségesebbnek érezzék magukat a jelöltek, hanem hogy szórakoztató legyen az, amivel a közönség és a zsűri elé állnak. Az előző sorozat felszínre dobott néhány olyan produkciót, melyek életképesek, de a nyertes Utasi Árpiról például már alig hallani. (Origo)