hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Királyi kirekesztés
Elitcserére volna szükség

2002. 03. 16.
Előbb a munkáspárti alelnök, Vajnai Attila éhségsztrájkja, majd az SZDSZ bojkottja is ráirányította a figyelmet arra az alkotmányellenes gyakorlatra, mely a közszolgálati médiát jellemzi a kisebb támogatottságú pártok irányában. Azóta az MSZP is csatlakozott a megmozduláshoz, valamint a kisgazdák, a Centrum Párt és a Kereszténydemokrata Néppárt is kifejezte tiltakozását a választási kampányban tapasztalható diszkriminációval kapcsolatban.



Béres Béla és Torgyán József Fotó: Archív

Vajnai Attila – miután az összes törvényes próbálkozása kudarcba fulladt – azért kezdett éhségsztrájkot a múlt hét közepén, mert a Magyar Televízió hatrészes választási műsorában csupán egy alkalommal kapnának szereplési lehetőséget a parlamenten kívüli, országos listával rendelkező pártok, így a Munkáspárt is. A választási törvény ugyanis kimondja, hogy a kampányidőszakban csak azonos feltételek biztosítás esetén tehetnek közzé politikai hirdetést a műsorszolgáltatók. Ehhez képest Csermely Péter, az MTV hírigazgatója úgy nyilatkozott, hogy ők csupán a realitásokat vették figyelembe, hiszen a választási kampány elsősorban a két legnagyobb párt ütközetéről szól. Vajnai Attila Mádl Ferenc köztársasági elnöknél és az Országos Választási Bizottságnál is próbálkozott, de első körben csak annyit ért el, hogy kifogása általuk is eljutott az ORTT-ig. Miután a médiapiramis csúcsszerve engedett a "nyomásnak", és bejelentette, hogy rendkívüli ülésen (lapzártánk után) tárgyalja az ügyet, az alelnök és tizenkét társa abbahagyta az éhezést – egyikük azonban kitart az ORTT döntéséig.

Elsőként az SZDSZ csatlakozott a Munkáspárt tiltakozásához, és bejelentette, hogy bojkottálja a szereplést a köztévében. Panaszukat az Országos Választási Bizottsághoz és az ORTT-hez is eljuttatták, melyben azt kifogásolják, hogy az MTV kampányterve önkényesen minősíti a pártokat, és nem biztosít lehetőséget egy korrekt, országosan megismerhető vita kibontakozásához. Nem értenek egyet azzal sem, hogy Dávid Ibolya, az MDF elnök asszonya külön megszólalási lehetőséget kapjon, ugyanis MDF nev? párt nem szerepel önállóan a 2002-es választásokon. 

Vajnai Attila elmondta lapunknak: azért folyamodtak a figyelemfelkeltés ezen módjához, mert nem akartak úgy járni, mint az 1998-as önkormányzati választásoknál, amikor a Munkáspárt politikai jelleg? hirdetését tiltotta be a köztévé akkori vezetője. Akkor sikerült a tévének a kampányidőszak utánra tolni az ügyet, és most is úgy látszott, hogy agyonhallgatás következik, mivel a testülethez benyújtott kérelmükre a következőket írta Körmendy-Ékes Judit elnök asszony: "intézési határidő: április 4-e", vagyis a kampánycsend előtti nap. A politikus szerint teljesen jogellenes a köztévé megközelítési módja, miszerint minél nagyobb egy párt, annál több szereplési lehetőséget kap a vitaműsorokban, hiszen legalább hét pártnak lesz országos listája, és abból hatnak minden megyében lesz megyei listája. Félrevezető és az ország érdekeivel ellentétes elhitetni az emberekkel, hogy csak két párt van Magyarországon – állítja Vajnai. Reális képet szerinte nem a fizetett választási hirdetéseknek is tekinthető közvélemény-kutatási adatokból, hanem az ajánlószelvények gyűjtési eredményeiből kaphatunk. Vajnai az elitcserében lát még némi esélyt arra, hogy a politikai térkép átalakuljon, és megszűnjön a tömbösödési folyamat. Új és főleg fiatal politikai generációnak kell jönnie akár a jobb-, akár a baloldalon, amely nem érintett a rendszerváltás piszkos ügyeiben – mondja, hozzátéve, hogy jelenleg éppen a rendszerváltás nem teljesen tiszta hajnalán látványos vagyongyarapodáson átesett polgári réteg próbálja stabilizálni hatalmát. 

Béres Béla, az FKgP alelnöke "anélkül, hogy csatlakoznának a baloldali tiltakozókhoz", szintén elfogadhatatlannak tartja a köztévé diszkriminatív megközelítési módját. Tapasztalatai szerint a kisgazdapártot szintén ki akarják szorítani a tévéből, ezért kénytelenek sok esetben a nullánál kedvezőbb megszólalási lehetőségeket elfogadni, különben sehol nem jelenhetnének meg. "Mi Fidesz Királyi Tévének hívjuk a Magyar Televíziót, és ez most a Duna TV-re is igaz" – állítja Béres, aki beszámolt arról, hogy hiába állítottak már tizenöt megyében listát, és jelentették be a március 18-ai országos lista felállítását, ennek ellenére nem kapnak meghívást a műsorokba. Az alelnök szintén a társadalom megvezetésétől tart, hiszen – mint mondja – a magyar többpárti parlamenti demokrácia záloga az FKgP, mivel az SZDSZ bejutása bizonytalan, a MIÉP pedig felajánlotta képviselőit és szavazatait a Fidesznek. 

A két legnagyobb parlamenti párt közül csak az MSZP reagált a kialakult helyzetre. Baja Ferenc pártigazgató bejelentette, hogy az MSZP is jogsértőnek tartja az MTV választási műsortervét, így kizárólag azért jelennek meg a választási vitaműsorokban, hogy a Fidesz ne sajátíthassa ki azokat is.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!