hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Titokzatos telefonok
Pepóék levizsgáztak

2000. 03. 04.
42 ezren emelték fel a kagylót a TV 2 Napló cím? műsorában feltett kérdésre, amely azt firtatta, hogy jól vagy rosszul vizsgázott-e a Környezetvédelmi Minisztérium (KM) a tiszai ciánszennyezés kapcsán. A "társadalmi megmozdulás" akkor vált botrányszagúvá, amikor kiderült, hogy a Pepó Pálra leadott 14 ezer "jól vizsgázott" szavazatot tíz készülékről bonyolították le.

A Napló tájékoztatása szerint a péntektől induló szavazási verseny eleinte a
miniszter melletti voksok túlsúlyát hozta, ám a számadatok láttán felháborodott
"ellentábor" azonnal támadásba lendült, és vasárnap délutánig be is hozta hátrányát.
Ekkortól azonban ugrásszerűen megnövekedett az igen szavazatok száma és ha a "népi
öszszefogás" alábbhagy, könnyen kiderülhetett volna, hogy Magyarország lakossága
végül is elégedett a környezetvédelmi miniszter ciánügyi ténykedésével. Nem így
lett. A beérkezett 42 ezer szavazat közül 28 ezren adtak hangot nemtetszésüknek, és
csak a maradék egyharmad ítélte a pálmát Pepó Pálnak. Amikor a műsor szerkesztői
látták, hogy a vasárnapi alkony órái milyen jótékony hatással bírtak az igen
szavazatok tekintetében, részletes lebontást kértek a Matávtól. Az adatok birtokában
már nem volt nehéz megállapítani, hogy gyanújuk igazolódni látszik: több olyan
budapesti kerület is létezik, ahonnan egy telefonról 1800-at meghaladó szavazatszám
érkezett.

Koller Gábor, a KM szóvivője arról tájékoztatta lapunkat, hogy a hír után azonnal
megvizsgáltatták a minisztérium vonalait, és kiderült, hogy az ő hivatalaikból
egyetlen hívás sem ment a tévéhez. Álláspontjuk szerint a műsorvezető a
felolvasott SMS-ekkel azt sugallta a nézőknek, hogy a környezetvédelmi tárca emberei
egész nap a vonalakon ültek, és megpróbálták menteni a menthetőt, ezért szerintük
a TV 2 manipulálta a közvéleményt, nem a környezetvédelmi tárca. A szóvivő reményét
fejezte ki, hogy a Napló be tudja majd bizonyítani állítását, mindamellett a minisztérium
tudni szeretné: hogyan tudott ilyen gyorsan megjelenni a műsorban a 28 ezer elmarasztaló
szavazat, és egyáltalán mi a garancia arra, hogy ezek nem egy-két telefonról érkeztek.


Az SZDSZ Új generáció elnevezés? szervezete arra kéri a miniszterelnököt, hogy
vizsgáltassa ki, közintézményekből érkeztek-e az ominózus hívások, és ha igen,
akkor annak összegét Pepó Pál saját pénzéből fizesse vissza. Ónody Tamás, a
szervezet alapítója szerint a mintegy félmillió forint érték? hívások gyaníthatóan
közintézetekből történtek az adófizetők pénzén, ezért "azt kérdezi Orbán
Viktortól, hogy miként lehet megbízni a kormányában, ha annak valamelyik tagja a közvélemény
kisstíl? manipulálásától várja népszerűsége növekedését, és ilyen célokra
használja az adófizetők pénzét".

Az adatvédelmi törvény értelmében a TV 2 hivatalos úton nem juthatott hozzá az említett
kerületenkénti lebontáshoz, hiszen azok titkos információk – tudtuk meg a Matáv
vezérigazgatóságán. Az ombudsman hivatalából azonban azt a tájékoztatást kaptuk,
hogy az elhangzott információk nem sértettek személyes adatokat, a többi részlet meg
amúgy is örökre a Matáv titka marad, hiszen csak ügyészségi jóváhagyással lehet
távközlési titkot kiadni.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!