Bejárta a nemzetközi és a hazai médiát a The Independent híre, miszerint Finnországban 2016-tól átfogó oktatási reformra készülnek, méghozzá úgy, hogy megszüntetik a tantárgyakat, és áttérnek a témaalapú oktatásra. Tantárgyak helyett átfogó témakörök szerint dolgoznák fel a különböző ismereteket, továbbá a kézírás helyett áttérnének a gépírásra. A hírek szerint a változásokat fokozatosan vezetnék be, első körben a fővárosban, Helsinkiben, és utána kiterjesztenék azokat az összes iskolára. A módszer amúgy nem új, többek között Angliában is vannak olyan iskolák, ahol a tízévesek például több hónapon át csak a második világháborúval foglalkoznak, feldolgozva a korszakot történelmi, földrajzi, politikai, tudományos, kulturális, társadalmi szempontból egyaránt.
Csakhogy Finnországban nem egészen erről van szó. A Finn Nemzeti Oktatási Tanács március végi közleményéből az derül ki, hogy 2014 decemberében fejeződött be Finnországban az óvodai nevelésre és a kötelező alapfokú oktatásra vonatkozó, új Nemzeti Alaptanterv (NAT) kidolgozása. Eszerint egyáltalán nem törlik el az iskolai tantárgyakat, viszont nagyobb hangsúlyt fektetnek a tantárgyközi oktatásra és az általános, tehát nem tantárgyakhoz kötődő kompetenciák fejlesztésére is.
A helyi oktatási hatóságok az új NAT alapján most dolgozzák ki a saját tanterveiket, melyek szerint az iskoláik 2016 őszétől dolgozni fognak. Finnországban csak állami iskolák vannak, melyeknek fenntartói a helyi önkormányzatok. Ezek teljes autonómiát élveznek a helyi tanterveik kidolgozásában, ezáltal is ösztönzik őket arra, hogy minél innovatívabb módon adaptálják a Nemzeti Alaptantervet, amelyet egyébként rendkívül széles körű szakmai együttműködés eredményeképpen alkottak meg a finnek.