Ez egy PR-cikk.
A földrajzi jelzés lényege, hogy megmutatja a termék származási helyét, és garantálja, hogy sajátos földrajzi eredetű, illetve származása miatt egyedi tulajdonságokkal, jó hírnévvel rendelkezik. A jelzés minőségi garanciának tekinthető, a termékeket megkülönbözteti a versenytársaktól.
Az egyezmény érintette lista legnagyobb kategóriája a tea, 11 kínai tartomány 28 jó hírű termékével, amelyek a teljes védett termékskála 28 százalékát teszik ki. „A földrajzi jelzéssel kapcsolatos egyezmény azt fejezi ki, hogy az EU elismeri a kínai tea minőségi garanciáját és egészségügyi tulajdonságait” – mondta Mei Yu, a Kínai Tea Marketing Egyesület főtitkára.
A földrajzi jelzések hasznos marketing eszköznek bizonyultak. Az Európai Bizottság 2013-ban végzett tanulmánya szerint a földrajzi jelzéssel rendelkező termék átlagosan kétszer akkora áron értékesíthető, mint a nem földrajzi jelzésű termék.
„Egy földrajzi jelzésből látjuk a származási helyet és a termék nevét, így például a panjini (Pancsin) rizs, vagy ír whisky esetében, ezek valójában a szellemi tulajdonjogra vonatkozó információk. Az egyezmény megvédi ezeket a termékeket és márkákat, egyidejűleg garantálja a valódiságukat. A másik jelentősége az együttműködésben rejlik. Mielőtt aláírták az egyezményt, a kínai gazdák, termelők nagyon nehéz folyamaton keresztül pályázhattak a földrajzi jelzés hitelesítésére EU-nál. Ez átlagosan több mint 6 évbe telt. Az egyezmény aláírása azt jelenti, hogy a márkák kölcsönös hitelesítése úgymond egy gyorsító sávot kapott, ami zökkenőmentessé teszi az eljárást. Ez hatással lesz a kínai-európai kereskedelem mélyebb szintű együttműködésének elősegítésére is” – magyarázta Su Xiaohui, a Kínai Nemzetközi Tanulmányok Intézetének kutatója.
Kína eddig 2394 földrajzi jelzésű terméket hagyott jóvá és február végéig 6127 földrajzi jelzésű védjegyet regisztráltak. Több mint tízezer vállalkozás kapott engedélyt a földrajzi jelzések használatára, melyek teljes kibocsátási értéke meghaladta a 600 milliárd jüant (77 milliárd euró) 2020-ban.
A földrajzi jelzés bevezetése a kínai mezőgazdasági termelőket a szegénység elleni küzdelemben is segítette. A földrajzi jelzések termékvédelme 24 demonstrációs területre épül, s ezek lefedik szegénységenyhítés országos programjában szereplő megyék többségét.
Tavaly Kína az Egyesült Államokat megelőzve az EU legnagyobb kereskedelmi partnerévé vált, a kétoldalú kereskedelem volumene elérte a 649,5 milliárd amerikai dollárt. Az EU Kínából származó importja éves szinten 5,6 százalékkal, az exportja 2,2 százalékkal nőtt. Ami még fontosabb, hogy a COVID-19 járvány által okozott globális gazdasági lassulás közepette a Kína és Európa közötti kereskedelmi kapcsolat megerősödött. Francesca Spigarelli, az olasz Macerata Egyetem alkalmazott közgazdaság karának professzora a helyzetet összefoglalva úgy vélekedik:
„A Kína-EU Beruházási megállapodás és a Földrajzi jelzések egyezménye két nagyon fontos egyezmény gazdasági és geopolitikai szempontból egyaránt. Kifejezi a Kína-EU közötti jó kapcsolatokat és meggyőződésem, hogy az ebben a nehéz időszakban elért egyezmények mindkét fél jövőbeli fejlődését is szolgálják. Bízom benne, hogy Olaszország haszonélvezője lesz e két megállapodásnak akár a tőkebefektetés, akár a kereskedelem területén.”
Négy év múlva a mérföldkőnek számító Kína-EU megállapodás hatálya kibővül és mindkét oldalról további 175 földrajzi jelzés kerül a listára, ami kölcsönös kereskedelmi előnyöket és még tágabb együttműködést eredményez majd.
Összeállította: Ma Xiaolu
CHINA MEDIA GROUP
(Fizetett PR-cikk)