hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Garázsmenet
Két generáció siratta a vonatokat

2007. 03. 14.
Több ezren búcsúztatták hétvégén az utolsó személyszállító vonatokat országszerte. Tizennégy vasúti mellékvonalon ugyanis utoljára jártak a szerelvények. Vasutasok, önkormányzati vezetők, lokálpatrióták szinte mindenhol egy-egy mécsessel, koszorúval és a vonal beutazásával emlékeztek, sőt az egyik szárnyon cigányzenekar húzta el a vonatok utolsó nótáját.



Fotó: Somorjai L.

A kora délutáni időpont és a borús időjárás sem tartotta vissza a
helybélieket attól, hogy stílusosan fúvós zenekarral sirassák el a Békés és
Murony közt közlekedő motorvonat végső útját. Laci bácsi, aki ezer szállal
kötődik a vasúthoz 1965-ben a két település közt közlekedő szerelvényen
ismerkedett meg későbbi feleségével, Rózával. Egy könnycseppet morzsol el, úgy
hogy az unoka ne lássa, majd egy nehéz kérdést tesz fel: vajon mit hoz még
nekünk a „Gyurcsány meg a Kóka vegyes páros”. Mögülünk egy testes asszonyság
replikázik rögtön, hogy „vért, verítéket és könnyeket”. Bár a politika a
hivatalos részben nem kapott szerepet, de a tömött kocsiban mindenütt ott
lappang, érezni, elég egy szó, és kitör az elitellenes tornádó. De a nosztalgia
erősebb, mindenki a szépre emlékezik, na meg bízik a jövőben.

Izsó Gábor, Békés polgármestere beszédében is hitet tett amellett, hogy a
szárnyvonal története ezzel a szombati nappal nem ér véget. Beruházások és
fejlesztések segítségével mindent megtesznek azért, hogy Békés ismét elérhető
legyen majd az 1883-ban átadott járat segítségével, amely jövőre ünnepelte volna
fennállásának 125. évfordulóját.

A járatra akkora volt az érdeklődés, hogy sokan nem is fértek fel rá. Nagy
Józsefnek, a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány kurátorának viszont szerencséje
volt. Élő lexikonként sorolja az adatokat: a Szolnok–Szajol–Arad vasútvonal
eredetileg érintette volna Szarvast és Békést is, ám a két település népe a
1800-as évek közepén vasvillával kergette el a kitűzést végző mérnököket. A
mostaniak viszont már ennek az alig tíz perces útnak az elvesztésén is úgy
bánkódnak, mintha egy életet utaztak volna végig az utolsó vonattal.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium intézkedése összesen 474 kilométer
rendkívül kihasználatlan vasútvonalat érint, melyeken az esetek többségében
mindössze 5-10 ember utazott. Állítólag mintegy kétmilliárd forintos
megtakarítást sikerült így elérni. Fónagy János fideszes országgyűlési
képviselő, az Orbán-kormány közlekedési minisztere annak ellenére nevezte
gazdaságilag indokolatlannak a tárca döntését, hogy praxisa idején még 1000
kilométer vasút leállítását javasolta, és további 3000 vasútvonal helyzetét
kívánta megvizsgálni.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!