Ez egy PR cikk
A diákmunka lehetőséget ad arra, hogy a tanulók megismerkedhessenek a felnőtt élettel, a munka világával. Az órák után vagy nyáron bevállalt műszakok pénzkereseti lehetőséget jelentenek, valamint a diákok komoly tapasztalatokat is szerezhetnek a felelősségről, a pontosságról, a munkafegyelemről és a másokkal való együttműködésről – egy jól megválasztott diákmunka akár a későbbi pályaválasztáshoz is nagy segítséget jelenthet.
Az anyagi függetlenség érzése persze talán a legfontosabb motiváció: a saját keresetből megvásárolt dolgokat sokkal jobban értékeljük, mint azt, amit mások vásároltak nekünk. Emellett a fizetés beosztásával elsajátíthatók a pénzügyi tudatosság alapjai is, ami a munkaerőpiacra kilépve rendkívül hasznos segítséget jelent majd.
Az talán mindenki számára egyértelmű, hogy az önállósodás nem egyik napról a másikra, egy bizonyos életkor betöltésével történik. A legtöbb fiatal fokozatosan válik egyre függetlenebbé a szülőktől – a diákmunka ebben a folyamatban is egy fontos eszköz lehet. A cél azonban még nem a teljes anyagi önállóság: amíg egy diák iskolába jár, addig a munka – ideális esetben – csak kiegészíti, de nem szorítja háttérbe a tanulmányokat, a szabadidőt, a baráti kapcsolatokat vagy akár az alvást. Egy középiskolás vagy egyetemista számára a tanulásnak kell(ene) az első helyen állnia – különösen akkor, ha hosszú távú tervei vannak egy adott szakterületen. Ha a munkavégzés miatt romlanak a jegyek, nem sikerülnek a vizsgák vagy folyamatos a kimerültség, az már a túlterheltség jele lehet.
Amikor egy diák dolgozni kezd, sokszor a szülők is nehéz helyzetbe kerülnek: szeretnék támogatni gyermekük önállósodását, ugyanakkor aggódnak is, hogy az túl korán vagy túl gyorsan történik. Fontos, hogy a család nyíltan és rendszeresen beszélgessen a munkavállalásról, a tanulmányi előmenetelről, de a pihenés fontosságáról is, ami a munka és a magánélet közötti egyensúly megőrzésében később is hatalmas szerepet játszik majd.
Talán a legjobb megoldás az, ha a szülő nem akadályozza a diákmunka vállalását, de segít reálisan megtervezni annak időbeli és érzelmi határait, így azt, hogy heti hány órát vállaljon be a gyermek, milyen típusú munkák illenek a személyiségéhez és a tanulmányi terveihez, vagy tanácsokat ad abban, hogy miként érdemes beosztani a keresetet.
Természetesen a diákmunkát kínáló cégeknek is komoly felelősségük van abban, hogy ne naív, kizsákmányolható munkaerőként kezeljék a fiatalokat. Tisztességes bérezés, betanítás, rugalmas időbeosztás – ezek alapfeltételek kellene, hogy legyenek. Szerencsére sok megbízható diákszövetkezet működik Magyarországon, melyek segítenek abban, hogy a foglalkoztatás a jogszabályoknak megfelelően történjen, és a fiatalok érdekei védelemben részesüljenek.
A diákmunka a pénzkereset mellett lehetőséget nyújt arra is, hogy a fiatalok megismerjék, mi az a felelősség, valamint hogy hogyan lehet hatékonyan beosztani az időt, és egyensúlyozni a magánélet és a munka között. Az önállósodás azonban nem csak erről szól – ez a folyamat érzelmi és mentális érettséget is kíván. Egy jól megválasztott diákmunka valóban építheti a jövőt – de csak akkor, ha közben a tanulás, a pihenés és a fiatalság élményei sem szenvednek kárt.
(Fizetett PR cikk)