Ez egy PR cikk.
2011 márciusában hivatalosan megnyílt az első Kína-Európa Expressz-útvonal a kínai Chongqingból a németországi Duisburgba. Két évvel később, 2013-ban az Övezet és Út kezdeményezés előterjesztése után az expressz rohamos fejlődésnek indult. A tavalyi év végéig a keleti országból húsznál több európai ország több mint kilencven városába érkezett a gyorsvonat, a közép- és kelet-európai országok nagy részét érintve.
Az expresszjáratok az Övezet és Út mentén fekvő országokat keresztezve járnak fix vonatszámmal, meghatározott útvonalat és menetrendet követve megállás nélkül. A vonatok az elmúlt évtized első évében kevesebb, mint hússzor, 2020-ban azonban már több mint 12 ezerszer, és eddig 33 600 alkalommal közel hárommillió konténert szállítottak hozzávetőlegesen 160 milliárd amerikai dollár értékben Kína és Európa városai között.
Nemrégiben a vasúthálózat új útvonalat nyitott a Nanning és a kazahsztáni Nur-Sultan között. A vonat nehézgépekkel volt megrakva, tizenhárom nap alatt érkezett a rendeltetési helyére. A szállítmány tulajdonosa, Liang Fashen, egy építőipari gépgyártó vállalat elnöke tájékoztatott arról, hogy másfél hónapba telt volna ezeket a gépeket hagyományosan, közúton szállítani. Az expressz révén azonban sikerült időben teljesíteni a megrendelést, mondta a cég vezetője.
A gyorsvonat fuvardíja a légi fuvarozásénak negyede-ötöde, a szállítási ideje a tengeriének fele-harmada. A viszonylag stabil idő és költség miatt számos olyan áru kerül az expresszhez, amelyet eredetileg tengeren és légi úton szállítottak volna. Különösen 2020-ban, a járvány idején a vonaton szállított áruk volumene jelentősen megnőtt az alacsony költségek, a nagy kapacitás, valamint a légi és tengeri szállításnál egyszerűbb ellenőrzés miatt.
2020-ban a Kína-Európa Expressz 9,31 millió darab, kb. 76 ezer tonna járvány visszaszorítási anyagot szállított Európába, például Olaszországba, Magyarországra, Németországba, Spanyolországba, Csehországba, Oroszországba, Lengyelországba, Hollandiába, Litvániába, Belgiumba és más országokba is.
A vasúti technológiai fejlődéssel a Kína-Európa Expressznél fokozatosan hűtő-, kocsi-, gyümölcs-, bor- és élelmiszervonatok jelentek meg. Az exportált áruk főleg járványkezelési termékek, elektronikai, gépi, vegyipari és fatermékek, textíliák stb. Visszaúton a vonat különféle árukat szállít az Övezet és Út mentén fekvő országokból: élelmiszereket, elektronikai termékeket, autóalkatrészeket, bort, faárut stb. Manapság a kínai fogyasztók alacsonyabb áron vásárolhatnak európai vörösbort és Európában készült ruhákat is, a jövőben pedig egyszerűbben hozzájuthatnak az importált autókhoz.
A „világgyár” néven ismert Zhejiang tartományi Yiwunál az expresszjáratokra már nehéz helyet találni. Nemcsak sorba kell érte állni, hanem csak sorsolás révén lehet is a helyeket lefoglalni.
Összeállította: Hao Yue
(A CHINA MEDIA GROUP fizetett cikke)