A Lhásza–Nyingchi-vasútvonal(Forrás: China Media Group)
Ez egy PR cikk.
A Lhásza–Nyingchi-vasútvonal 435 kilométer hosszú, 47 alagúton és 121 hídon át vezet, és 16-szor keresztezi a Yarlung Zangbo folyót. Több mint 130 ezer építőmunkás kemény erőfeszítésének köszönhetően a vasút, amely több mint 36 milliárd jüanba került, mindössze hat év alatt el is készült.
Lobsang Tenzin 26 éves tibeti fiú Lang megyében, Nyingchi városban él. Amikor gyermekkorában ellátogatott Lhászába, autóval két teljes napig tartott az út, hegyről hegyre haladva... mi több, akkoriban még nem is tudta, mi fán terem a vonat.
Tizenhat évvel ezelőtt Tibetben még nem volt vasút. A közel 1400 kilométeres Lhásza–Nyingchi-vasútvonal átadásával a hét tibeti prefektúra és város közül ötöt érint vasút. Az egyetem elvégzése után Lobsang Tenzin visszatért szülővárosába, hogy felállítson egy falusiakat segítő munkaerő-közvetítő céget a keleti-tibeti városban.
„Lang megyétől Nyingchiig szinte csak hegyi út volt, és féltem autóvezetés közben. De a vasút megnyitása után már nem kell aggódnom emiatt” - mondta Lobsang Tenzin a The People's Daily újságírójának.
„A lány messze ment férjhez, és a lóval megtett út hosszú volt. Három hegyen és három folyón haladt át, és 33 napba telt, mire eljutott a vőlegény sátrába...” Ez a népdal Tibet egykor rendkívül elmaradott közlekedését tükrözi. Hetven évvel ezelőtt még nem volt közút sem a fennsíkon, és az áruszállítás is csak a lóháton zajlott. Lhászától Hsziningig, a szomszédos tartomány székhelyéig több mint fél évig tartott az oda-vissza út.
1954-ben összesen 110 ezer ember rendkívül mostoha természeti feltételek között épített meg két autóutat, amelyek teljes hossza 4360 kilométer volt.
A csúcsok között megbújó Medog az utolsó megye Kínában, amely autóúttal is megközelíthető lett. A megye relatív szintkülönbsége több mint 6000 méter, ami megnehezítette az utak építését. Ugyanakkor a változékony időjárás az utak karbantartását is nehezíti: nyáron gyakran van föld- és a sárcsuszamlás, télen pedig a hegyeket nyolc hónapig elzárja a hó. A hatvanas években tervezett medogi autópálya „a világ legnehezebb útjának” minősült, és közel 40 év elteltével sem sikerült befejezni megépítését. Kelsang Dekyi, a Medog Megyei Általános Iskola igazgatóhelyettese felidézte a nehézségeket, amikor gyermekkorában Medogból Nyingchibe ment: „Csak csúcsot mászva lehetett menni. Meg kellett mászni a 4000 méter magas hófödte hegytetőket, át kellett gázolni jeges folyókon, át kellett menni sűrű erdőkön... Hét-nyolc teljes napot vett igénybe az utazás otthonról az iskoláig!”
Amíg Nyingchiben iskolás volt, Kelsang Dekyi csak háromszor tért haza.
2008 októberében a kínai kormány jóváhagyta a Zhamog–Medog-autópálya építésének új tervezetét. Az autópálya teljes hossza 117 kilométer, a teljes beruházás értéke 950 millió jüant ért el. Az építése 4 évig tartott, és 2013. október végén nyitották meg a forgalom előtt.
A Zhamog–Medog-autópálya átadása után két évvel megkezdték a Pai–Medog-autópálya, a második Medog megyébe vezető út építését is. Ez az autópálya 346 kilométerről 180-ra rövidítette a Nyingchi város és Medog megye közötti távolságot, 8 órával csökkentve az utazási időt.
Manapság Tibetben minden megyébe és faluba vezet autóút, 118 800 kilométer út áll a forgalom rendelkezésére. A hatalmas, hóval borított fennsíkon hatalmas úthálózat köti össze a messzi falvakat, legelőket és minden családot.
Összeállította: Hao Yue
(Fizetett cikk)