hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Modern filantrópia
Népnevelő nagyvállalatok

2016. 10. 01.
A nemzetközi nagyvállalatok rendszeresen meglovagolják a tömeghangulatot a nagyobb ismertség és bevétel érdekében. Új tendencia viszont, hogy egyre több esetben formálnak saját(os) véleményt a nagy nyilvánosság előtt, és támogatnak kisebb társadalmi csoportokat vagy éppen nézeteket. Ilyen esetekről készített összeállítást nemrég a bbc.com.

A francia Cőte d’Azur kávézó tulajdonosa olyan leckét adott a vásárlóinak, ami rövid idő elteltével a Twitteren is nagy sikert aratott. A Riviérán megforduló vásárlók sokszor panaszkodnak az eladók rossz modorára, a francia kávézó menedzsere, Fabrice Pepino azonban úgy vélte, hogy a vásárlók is tanúsíthatnának némi udvariasságot. Így került ki az üzlet homlokzatára az a bizonyos tábla, amely szerint azon vendégek, akik csupán az „Egy kávét!” kifejezéssel rendelnek az étteremben, azok hét euróért, míg akik a „légy szíves” szót is beleillesztik a mondatba, csupán négy euróért kávéhoz juthatnak. A történet sikere illusztrálja, hogy az emberek nyitottak a vállalatok társadalmi törekvéseire, szeretik, ha a cég, ahol a pénzüket költik, pozitív értékek mellett áll ki.

2003-ban indította útjára idő­seket segítő kampányát az angliai Innocent Drinks. Ennek keretein belül arra bátorította vásárlóit, hogy kössenek kis sapkákat, amelyek aztán a smoothie-s üvegek tetejét díszítették. Az eladásból befolyt nyereség tíz százalékát az Age UK nevezetű alapítványnak adományozta. Ők aztán az idősek megsegítésére fordították a befolyt összeget. A pénzből főleg takarókat, meleg ruhákat vásároltak a sokszor nélkülöző öregeknek, illetve programokat szerveztek számukra az Age UK központjaiban, hogy ne kelljen meleg élelem és társaság nélkül eltölteniük a hideg téli napokat.

Bár ezek a kampányok meglehetősen önzetlennek tűnnek, sokszor mégis egy jól átgondolt üzleti stratégia részei. Vicki Loomes, a TrendWatching vezető munkatársa szerint ez a megengedő árazási stratégia lehetőséget ad a vállalatok számára, hogy megmutassák az „emberi” oldalukat, ám a valóságban csak egy nemzetközi trendet követnek. Ugyanis minél hamarabb és minél kreatívabb módon használják ki a társadalom hangulatát, annál több hasznot húzhatnak belőle. Jó példa erre a zöld mozgalom. Egy amerikai fogyasztóvédelmi csoport, a Consumers Union felmérése szerint jelenleg a tojás az a termék, amin a legtöbb környezet- és állatbarát címke van feltüntetve, mint a „fűvel etetett”, „antibiotikum-mentes”, „biodinamikus” és „hormonmentes”. A vásárló a polc előtt állva legtöbbször teljesen tanácstalan, és többségében totális információhiánnyal küzd a termékek valós minőségét illetően. A fogyasztók egyre kevésbé hisznek az önmagukat bionak beállító vállalatoknak, így immár elszaporodtak azok a kezdeményezések, amelyek a hamis címkéket igyekeznek leleplezni. Ilyen az EnviroMedia csoport Greenwashing Indexe is, amely egy folyamatosan bővülő adatbázis a zöld hirdetések valódiságának vizsgálatáról.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!