Kereső toggle

Spa kisokos

Tepidáriumtól a krioszaunáig

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A technológia fejlődésének köszönhetően ma már számos forradalmi, terápiás funkcióval felszerelt eszközzel találkozhatunk a wellness világában.

Ezeket a lehetőségeket azonban csak akkor tudjuk kihasználni, ha tudjuk, melyik eszközt, hogyan, és milyen célra érdemes használni.

Krioszauna

A már ismert 100 celsius fokos szaunába senkinek sem jutna eszébe térdzokniban és kesztyűben beülni. Ez azonban kifejezetten ajánlott, ha krioszaunával van dolgunk, ugyanis az előzőekkel ellentétben itt -170 Celsius-fokkal találkozik az ember – igaz, csak 3 perc erejéig. A terápiát megelőzően egy akklimatizációs kamrában tartózkodhatunk fél percig, ahol -60 Celsius-fokban szoktathatjuk hozzá testünket a dermesztő élményhez. A kezelés során szervezetünk a védekezés miatt a legfontosabb szerveinkbe áramoltatja a vért, a jéghideg kabint elhagyva pedig ennek az ellenkezőjeképpen endorfin szabadul fel, ez a hatás állítólag akár egy teljes napig a fellegekben tartja a bátor kezelésben részesülőket.

Sószoba

A só meglepően jó hatással van a bőr és légúti megbetegedésekre – erre évszázadokkal ezelőtt derült fény. A sóbányákban dolgozóknál ugyanis nemigen alakult ki tüdőbetegség – hiszen a só erősíti az immunrendszert, a depresszió tüneteit pedig enyhíti. A sóbarlang rendszeres használata erősen ajánlott asztmások, allergiások, szénanáthával és alvási zavarokkal küzdők számára, valamint az efféle betegségek megelőzésére is kifejezetten hasznos. A sószobában 20-22 Celsius-fokos hőmérsékleten körülbelül 80 százalékos páratartalom mellett élvezhetjük a só fent említett áldásos hatásait.

Lebegőkabin

Lebegőkabin

Ha már a só adottságairól esett szó, egy teljesen más alkalmazási forma is divatba jött az elmúlt években – kismamáktól kezdve a túlterhelt üzletembereken át az NFL-edzőkig mindenki rajong a súlytalanság nyújtotta pihenésért, amit – a Holt-tengerhez hasonlóan – a magas sótartalommal érnek el. A kezelés egyik része a só jótékony hatásain, míg a másik az ingermegvonáson alapszik, ami az elalvást megelőző állapotot alakítja ki – ezáltal állítólag egy 30–45 perces kezelés egy 4–5 órás alvásnak felel meg. Megoldást nyújthat ízületi panaszokra, gerincfájdalomra, pattanásos bőrre, de számos mentális probléma enyhítésére, például a depresszió tüneteire, álmatlanságra, stresszcsökkentésre is bizonyítottan alkalmas. 

Gőzkabin

A gőzkabin – a szaunához hasonlóan – szintén izzasztó hatással rendelkezik. A helyiségben körülbelül 40–70 Celsius-fok közötti hőmérséklettel és 80–100 százalékos páratartalommal találkozhatunk, eredete egészen az ókori görögökig nyúlik vissza, de a hammamokban (török fürdő) is találkozhatunk a gőz hatásainak alkalmazásával: torokfájás, megfázás, hurut, rekedtség, köhögés és más légúti betegségek mellett a reumatikus panaszokra, ízületi fájdalmak kezelésére is alkalmas lehet, ám a száraz, kicserepesedett bőr felpuhítására is kiváló. Bőrradírozással ötvözve pedig hatékonyabban és könnyebben tudjuk eltávolítani az elhalt hámsejteket, ami után megújul a bőrünk. A gőzkabin használata szintén hasonlít a szaunához, zuhanyozzunk le előtte és utána is, próbáljunk legalább 15 percet bent tartózkodni, majd pihenjük ki a szervezet megterhelését.

Tepidárium

Langyos, 37–39 Celsius-fokos melegedő. Gyakorlatilag a gőzfürdő és a szauna levezetéséhez, illetve az arra való felkészüléshez használják, azok számára is alkalmas lehet, akik nem bírják sem a szaunát, sem a gőzkabint. Hozzájuk hasonlóan – csak jóval kíméletesebben, izzadás nélkül – fokozza és javítja a vérkeringést, erősíti az immunrendszert, és hatékony stresszoldó, nyugtató hatású, kiváló pihenőhelyiség, gyakran illóolajokkal is segítik a relaxáló funkciót, itt azonban legalább 30 percet ajánlott tartózkodni a kívánt hatás érdekében.

Olvasson tovább: