Kereső toggle

A szomszéd hegye mindig zöldebb

Gleccsertúra Stájerországban

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Dachstein-hegység impozáns mészkőfalainak és izgalmas gleccservilágának felfedezéséhez egy hétvége aligha elég. Mégis kísérletet tettünk rá: a legszebb és legérdekesebb tájait igyekeztünk bejárni Ausztria zöld szívének.

Stájerországban a Dachstein-Tauern régió a „sógorok” legzöldebb és egyik legnépszerűbb alpesi kirándulóövezete. A hegyek szerelmesei keresve sem találnak változatosabb célpontot ennél: a fenséges hegyláncok szűk kis oldalvölgyei fantasztikus vízeséseket, mesebeli tengerszemeket rejtenek, az alpesi virágos rétekről felülmúlhatatlan a panoráma a Dachstein havas, csipkézett hegyláncára. A régiót kettészelő Enns folyó völgyében sorakoznak a hangulatos települések, a központ pedig Schladming kisvárosa. A túralehetőségek szinte végtelenek: a könnyű hegyi sétáktól a nehéz, emberpróbáló csúcshódításokig mindenki talál kedvére és kondíciójára valót. Több hegyre, alpesi legelőre könnyen fel tudunk jutni felvonók segítségével is, de autóval is megközelíthető számos magashegyi kirándulóhely.

A Dachstein-gleccsert legegyszerűbben a Schladmingtól északra fekvő Ramsau am Dachstein üdülőfalun át közelítjük meg. A csipkézett hegylánc tetején álló kilátó már igen messziről (30-40 km) is kivehető. A felvonóhoz vezető utolsó útszakaszon egy fizetős kapun haladunk át. Amennyiben je-gyet váltunk a kilátóhoz vezető felvonóra és jelezzük, hogy autóval érkeztünk, az útdíj fizetésétől eltekintenek. A felvonónál a jegyet érvényesíttetni kell, és visszafelé a fizetős kapunál így lehet átmenni.

Az említett kapun áthaladva egy meredek hegyi szerpentinen kapaszkodunk fel a kabinos felvonó 1700 méteren fekvő alsó állomásához.

A kanyargós 6 km-es hegyi út során pazar panorámában gyönyörködünk, na meg a legelésző tehenekben, amelyek időnként még az utat is elállják. Sebaj, amíg méltóztatnak komótosan odébbállni, addig legalább kiugrunk fotózni.

A parkolóba érve, és a táblákat szemlélve kiderül: számos túraútvonal indul innen az élénkzöld fenyőerdők között. A gyalogosan útnak indulók többsége az 1900 méter magasan található Südwandhüttét veszi célba.

A 2700 magas hegyre egyébként 14 különböző Via Ferrata, azaz „vasalt út” is vezet a kabinos felvonó mellett. A felvonónál most nincsenek sokan; a kombinált felnőtt jegy ára: 46,50 euró, mely tartalmazza a felvonó + Jégpalota + függőhíd + „lépcső a semmibe” árát. A gleccserre közlekedő kabinos felvonó befogadókapacitása 50 fő, így a forgalmasabb napokon hosszú várakozási idővel kell számolni. Ezt elkerülendő érdemes korán reggel vagy 13 óra után érkezni, mivel délelőtt rengetegen igyekeznek fel a hegyre. Sőt, a Dachstein-gleccser felvonójának regisztrációs oldalán online is lehet előre időpontot foglalni.

A kabinos felvonó azért is nagy élmény, mert a völgy és a hegyállomás között csak kifeszített drótkötél lóg, nincsenek oszlopok. Ez elsőre kicsit félelmetes, de teljesen biztonságos.

A szerkezet körülbelül 10 perc alatt küzdi le az 1000 méter szintkülönbséget, hogy egyenesen a 2700 magasan található panoráma platformhoz szállítson minket. Amúgy jó időben a legbátrabbak a panorámaablakos kabin tetején lévő nyitott teraszon is élvezhetik a hegyek birodalmát.

Az Alpok balkonja

„3000 méter szabadság” – hirdeti a Dachstein-gleccser hangzatos marketingszlogenje. És valóban: a szabadságot már abban a pillanatban érezzük, amikor feljutunk és a kabinból kiszállva szilárd talajt érünk. Magunk előtt találjuk az Alpok egyik leglátványosabb kilátóját, ami a Sky Walk meredek sziklafal felett magasodik (a terasz bejárása ingyenes). Különlegessége az üvegpadló, ahonnan biztonságosan pillanthatunk a szédítő mélybe: kötél, mászóvas és kockázat nélkül merülhetünk el az Alpok legszebb hegycsúcsainak parádés látványában.

Mozgójárda segítségével jutunk tovább. Majd próbára tehetjük bátorságunkat a 400 méteres szakadék felett átívelő, lélegzetelállító, 100 méteres, szintén üveglapokkal kirakott függőhídon átkelve – fütyülő szélben és hózáporban. Kisebb sor alakul ki a 14 lefelé vezető lépcsőfoknál: mindenki szeretne egy fotót „a semmibe vezető lépcső”-nél. Alattunk csak a Dachstein-gerinc éles meredélyei tornyosulnak. Olykor a felhők hozzásimulnak a hegyhez, és lágy vattapamacsként veszik körbe azt.

A gleccser jegének vastagsága egyes helyeken eléri a 130 métert is, a valaha mért legvastagabb hótakaró több mint 10 méter volt. Azt mondják, itt felejthetetlen a napfelkelte és a naplemente látványa, amikor a földet szinte vízszintesen érő sugarak rózsaszínűre festik a gleccser felületét. Erre külön úgynevezett napfelkelte- és naplementetúrákat is szerveznek.

A 3000 méter szabadságot az extrém sportolóknak is biztosítják. A körteraszon több túrasízőt is látunk: nekik is különleges síélményben van részük, ugyanis itt található Európa egyik leggyönyörűbb sítúra-útvonala, mely keresztülvezet a Dachstein legszebb szikláin. A gleccseren egy remek freeride is található közel 30 különböző nehézségű elemmel a snowboard és a freeski kedvelői számára. De a hegy fő attrakciója nyáron is a síelés.

Az utolsó köröket is leróva ismét a Sky Walkon kötünk ki. A kilátás olykor teljességgel megváltozik: ahol zord sziklafalat láttunk egy órája, azt most vastag felhőréteg takarja. A hőmérséklet az év során -30 és +20 C° között mozog, a szélsebesség elérheti a 200 km/órát is. Mire körbeérünk, az időjárás is kitisztul, a nap is erőlködik, hogy a fényképes táblák segítségével a hegycsúcsokat be tudjuk azonosítani.

A Dachstein-gleccser tulajdonképpen nyolc gleccserből áll, és több száz hegycsúcs is elénk tárul. Teljesen tiszta időben állítólag akár a szlovéniai Triglav, vagy a Cseh-erdő hegységig is ellátni. Így a 360 fokos panorámának köszönhetően a tekintetünk Szlovéniától egészen Csehországig vándorolhat. Az „Alpok balkonja” egyébként jóval magasabb a Niagara-vízesésnél, vagy a brazíliai Iguazu-vízesésnél található kilátónál.

Jégkorszak

Igazi kuriózum, hogy a Dachstein-gleccsert nemcsak kívülről csodálhattuk meg, hanem a belsejébe is besétálhattunk. A barlangba belépve egy jégből készült vendégkönyv fogad. Egyszerű és érthető módon kapunk tájékoztatást a gleccserek keletkezéséről, titokzatos világáról. A Jégpalotát szakemberek vájták a gleccserbe, és gondoskodnak róla, hogy évről évre precízen faragott pilléreket, figurákat, termeket találjanak itt a látogatók. Vigyázni kell a lépkedéssel, mert ugyan van mindenhol korlát, de nagyon csúszós a talaj, megfelelő lábbeli viselése igencsak ajánlott! És meleg ruhával is készülni kell, mert nulla fok alatti itt a hőmérséklet.

Sétánk során több termen keresztülhaladunk, melyek különböző tematika szerint vannak berendezve. Tarka, színeit komótosan váltogató fénytenger övezi a kristálytiszta jégből formált szobrokat. Lenyűgözve állunk meg például a hatalmas hegyikristálynál, és megfigyeljük, hogy miként törik meg a meleg fény a jég peremén: igazi színkavalkád tárul elénk! Speciális hang- és fényeffektusok teszik a sétát még hangulatosabbá.

A nap végén a felvonó hegyi állomásához épült közkedvelt Gletscherrestauranthoz érünk vissza, ahol a kellemes klímában kellően átmelegszünk. A fogadó érdekessége: Stájerország és Felső-Ausztria határa pont kettészeli az épületet. Az összehasonlíthatatlan kilátásban kimagasló kulináris élményekben részesülünk az alpesi gazdaságok ételkülönlegességeiből: stájer sajttálat, gőzgombócos ramsaui levest, tökkülönlegességeket és almás-áfonyás tortát falatozva, no meg egy pohár kihagyhatatlan forró ciderrel veszünk búcsút a gleccsertől, az örök hó birodalmától.