Kereső toggle

Fellázadt a mély

Sárgamellényes forradalom Macron ellen

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Miközben Emmanuel Macron a nemzetközi porondon próbálja magát Európa megmentőjeként próbálja pozícionálni magát, a hátországban a sokáig hallgató vidék fellázadt az elnök arroganciájával szemben.

 

Közel három hete tart a sárga mellényesek lázadása Franciaországban, amelynek során hosszú hallgatás után hallható üzenetet küldött a mély, vagyis az elfelejtett, sokszor lesajnált vidéki Franciaország. Párizs utcáin évtizedek óta nem voltak ilyen erőszakos megmozdulások, melyek során a felbőszült tömeg még a város egyik legfőbb jelképét, a Diadalívet is megrongálta. A kormány ugyan a héten meghátrált, de még mindig nyitott kérdés, hogy sikerül-e az elkeseredettek lázadásának véget vetni.

 

Utolsó dízelcsepp a pohárban

 

A kezdeti demonstrációk a dízel üzemanyagra kivetendő különadó miatt törtek ki, de három hét alatt a tüntetők már igazságosabb adórendszert, béremeléseket és szociális intézkedéseket követeltek. Az első megmozdulásokra november 17-én került sor, amikor 300 ezer ember vonult az utcára láthatósági sárga mellényekben és autópályákat, alagutakat, hidakat vettek blokád alá az üzemanyag ellen tüntetve, de sokkal inkább lázadva. A tüntetések első hullámában mintegy négyszáz ember sérült meg, egy személy pedig életét vesztette, ezt azonban több utcai demontsáció is követte, amelyek során a múlt szombaton a tüntetők megrongálták a Diadalívet is. A tüntetéssorozat újdonsága, hogy szinte spontán módon, helyi szervezéssel valósult meg és nem a szokásos szakszervezeti megmozdulásokról van szó, amihez az elmúlt évtizedekben hozzászokott minden aktuális kormány. A sárga mellényesek elkeseredése érthető, a legtöbben vidéki, alacsony keresetű emberek, akiknek az autó használata a tömegközlekedés hiányában kényszerűség és nem luxuscikk. Ők azok, akiket Christophe Guilluy francia szociológus a „periferikus Franciaországnak” nevezett el. Számukra az új adó, vagyis az emelkedő üzemanyagár, azzal jár együtt, hogy nem tudnak majd kijönni a keresetükből. A dízelre kivetett adó ráadásul sokakat érint, mivel a francia autók közel 70 százaléka dízel motorral rendelkezik. Az új adónem tehát nagyon érzékeny ponton érinti a szegényebb rétegeket, akik a mezőgazdasági termeléshez, áruszállításhoz, fuvarozáshoz, vagy egyszerűen csak munkába járáshoz használnak dízel járműveket. Ezek az emberek eljutottak oda, hogy úgy érzik, hogy nem csak a tömegközlekedési hálózatból maradtak ki, hanem az állam is megfeledkezett róluk. A beszámolók szerint a tüntetőknél az üzemanyag adó bejelentett emelése már csak az utolsó csepp volt a pohárban. A periféria Franciaországa minimálbér növekedést, adócsökkentést - egyszóval biztonságot akar. A tüntetést sorozat mellesleg valószínűleg nem vált volna ennyire erőszakossá, ha az emberek nem érzik úgy, hogy az elnök nem akarja meghallgatni a lent levőket.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg online a https://digitalstand.hu/hetek felületen.

Olvasson tovább: