Kereső toggle

A bevándorlás vámszedői

Amikor a strici is embercsempésznek áll

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

„Belső” becslések szerint éjszakánként akár száz embercsempész is nekiindul Röszke térségéből, hogy illegális bevándorlókat szállítson az ország más részeibe, elsősorban Budapestre. A becslést közvetve a rendőrségi statisztikák is megerősítik, ami azt jelenti, hogy minden egyes éjszaka tízmilliós nagyságrendű összegek áramolnak a „robbanásban” lévő „iparágba”. Nem véletlen, hogy aranylázhoz hasonló népvándorlás kezdődött meg: próbára teszi itt a szerencséjét egyszerű melós, strici, idős asszony, sőt, politikusok is. Legalábbis az érintettek beszámolói szerint.

„Te, nem akarsz egy kis pénzt keresni? Csak néhány szírt kellene elvinned Pestig. Ha érdekel, telefonálok egyet, és máris indulhatsz Röszkére” – „kóstolgat” egy ismerősöm – nevezzük Robinak –, akit pont azért kerestem meg, hogy avasson be, hogyan működik az embercsempész biznisz. Körülbelül a tizedik mondatnál tartunk, amikor ajánlatot tesz, és ezt a beszélgetés során háromszor-négyszer megismétli. Robi rendszeresen jár a déli határra, de állítása szerint csak „nézelődni”, mert nem akar lebukni. Ismerősei viszont azt mondják: az újabb autóját nem a spórolt pénzén vette, hanem a „taxizásból”. Abban maradunk, hogy nem firtatom a szerepét, cserébe elmondja, amit „nézelődés” közben látott.

Csempészmatek

„Hatalmas pénz van ebben. Vannak itt csórók, gazdagok, stricik meg kisebbségi képviselők is. Még idős asszonyokat is láttam, hogy bevándorlókat szállítanak. De nem csak ők vannak benne. Nekem két szolgálaton kívüli rendőr magyarázta, hogy mekkora üzlet ez” – állítja interjúalanyom. Az embercsempészek egyik bázisa Röszke közelében egy benzinkúton van, szerinte innen egy éjszaka alatt száz autó is elindul Budapest felé – ritkább esetben az osztrák határra –, illegális bevándorlókat szállítva. A sofőrök 60 és 150 ezer forint körüli összeget kapnak, attól függően, hogy mennyi utast milyen távolságra szállítanak. A leírásból – amit két másik forrásunk is megerősít – egy piacgazdasági törvények alapján szerveződő iparág képe rajzolódik ki. A sofőrök ugyanis csak az utolsó láncszemet jelentik a sorban. Legfelül azok az arab, vagy arab tolmáccsal rendelkező „kerítők” állnak, akik a migránsokkal közvetlenül érintkezve csoportokat szerveznek. Ezeket a csoportokat adják át a „szervezőknek” – nekik általában több sofőrjük is van, akik a fuvart bonyolítják. Ami az árakat illeti, forrásunk szerint fejenként 200 euró az alapár – Budapestig. Ha távolabbra utazna valaki, akkor 500 euróig is felmehet az összeg, sőt, külföldi fuvar esetén ez lehet ezer euró is. A legalacsonyabb árral számolva a kerítő jutaléka általában fejenként 50 euró. A szervező a maradék 150 euróból gazdálkodik, ami egy személyautó esetében, négy személlyel számolva már rögtön 600: ebből fizeti a sofőrt és tankolja az autót.

„Ez olyan üzlet, ahol mindenki jól jár. Szerintem a rendőrök is azért hagyják, hogy ez így működjön, mert csökken a Röszkére nehezedő nyomás” – teszi hozzá Robi, aki azért a biznisz árnyoldalát is megemlíti: aki lebukik, az ellen eljárás indul, 12 órára előállítják, és lefoglalják az autóját.

Az persze nem teljesen fedi a valóságot, hogy a rendőrök nem tesznek semmit. Rendszeresen fognak el embercsempészeket a déli határ környékén, illetve az M5-ös autópályán is. Szeptember elején egy összehangolt Csongrád megyei akció során egyetlen éjszaka egy szerb és 25 magyar állampolgárt állítottak elő, akik autójukban összesen 184 illegális bevándorlót szállítottak. A hivatalos beszámoló szerint a rendőrök alighogy felállítottak egy ellenőrző-áteresztő pontot az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán, néhány percen belül 6 embercsempészt fogtak el, akik több mint 50 határsértőt szállítottak volna az ország belseje felé. A járművek többsége magyar rendszámú volt, de akadt német és bolgár autó is. Volt olyan egyterű, melybe a csempész tizenhat határsértőt zsúfolt be. Érdekes, bár nem meglepő, hogy az akció hírére az ellenőrzőpont előtt a sofőrök és a migránsok több autóból is kiugráltak, és a járművet az úton hagyva menekültek el a helyszínről.

Az eredmények egyúttal azt is jelzik, hogy valóban elképesztő módon pörög a migránsbiznisz. Ha az akció során elfogott 184 bevándorlóval és fejenként 200 euróval számolunk, akkor az csaknem 40 ezer eurós (12 millió forintos) bevételt jelent – egyetlen éjszaka alatt.

Lúzerek és nagymenők

A heteknek nyilatkozott egy olyan embercsempész is – nevezzük Jánosnak –, aki már rögtön az első fuvarjával megbukott. „90 ezret ígértek egy pesti útért. Úgy voltam vele, hogy megyek pár kört, és a pénzből veszek magamnak egy jobb autót. De körülbelül száz métert mentünk, máris elkaptak, és a kocsimat is elvették. Ráadásul nyolcan ültünk benne, úgyhogy 50 ezer forint bírságot is kellett fizetnem” – mondta, arra panaszkodva, hogy megbízója elhallgatta, hogy az autóját is elveszítheti. Márpedig e nélkül jelenleg dolgozni sem tud – két szék között a pad alá esett. Szerinte van, aki a lebukás után is folytatja: vesz egy olcsó autót, és azzal megy le a határra fuvart keresni. János viszont leállt, nem akarja újra megégetni magát. Pedig szerinte is könnyű pénzt ígér a migránsbiznisz. „Van, aki háromszor is fordul egy nap, amivel azért elég jól lehet keresni. Nem véletlen, hogy még a nyírségből is járnak ide, hogy beszálljanak a bizniszbe. Volt olyan strici, aki azt mondta, hogy ilyen jól még a Nyugat-Európában futtatott lányokkal sem tudott keresni. Egy fiatal srác meg 20 milliót szedett össze az elmúlt hónapokban” – sorolta a „sikertörténeteket”. De olyan is van, aki kisebb pénzért kevesebb kockázatot vállal. János egyik barátja például arról beszélt lapunknak, hogy előfutárként dolgozik: 30 ezer forintot kap azért, hogy az autópályán a csempészautó előtt haladva jelezze, ha „baj van”. „Az M5-ös bevezető szakaszán szoktuk kitenni a bevándorlókat. Ott már várják őket a taxisok” – jegyezte meg.  

Visszatérve Jánosra, ő még viszonylag jól megúszta. Elmesélte egy másik ismerőse, egy huszonéves srác történetét, akit beszerveztek, hogy egy mikrobusszal szállítson migránsokat az osztrák határhoz. Hogy kinek a hibájából történt, nem világos, mindenesetre a fiú osztrák területre tévedt, ahol lefülelték a rendőrök, és nem csak őrizetbe vették, hanem előzetes letartóztatásba is helyezték. Esetében már az első ügyvédi díj is több ezer euróra rúgott. A szervezőket ez már kevésbé érdekli, ők nagyon is jól jártak: az egyszerre indított három buszuk 30 migránst szállított, akik fejenként 500 eurót fizettek az útért. Ez 15 ezer euró – miközben a kockázatot viselő sofőrök 300 ezer forintot kaptak (volna) fejenként.

A taxisok kikérik maguknak

A regisztrációs ponttal rendelkező Kiskunhalason is jól jövedelmez a menekültek fuvarozása, ami egyébként nem minden esetben illegális. A taxisok például a regisztrált menedékkérőket az ország bármely részére elszállíthatják. Az érintetteknek elvileg valamelyik befogadótáborba kellene utazniuk, ám a helyi személyszállítók csupán egyetlen olyan esetről tudnak, amikor valaki Debrecenbe kérte a fuvart – a többség Pestre, ritkábban az osztrák határhoz viteti magát. „Nem igaz, hogy vagyonokat kerestünk a menekülteken. Egy pesti fuvart már 100-150 euróért elvállalunk, és nem fejenként számolva. Ha túl drágák vagyunk, mennek a konkurenciához” – cáfolja a mesésen meggazdagodó taxisokról szóló pletykákat az egyik sofőr. Nem tagadja ugyanakkor, hogy jól jön az erősödő kereslet, hiszen ha csak napi egy fuvarral számolunk, az is szépen megnöveli a korábbi bevételeket. „Szegeden persze vannak 800 eurós fuvarok is, de ott papír nélküli embereket szállítanak, és ami illegális, az mindig drágább” – magyarázza a közgazdasági összefüggéseket interjúalanyunk. Bár személyesen reméli, hogy a plusz bevételi forrás sokáig kitart még, a tömeges bevándorlással kapcsolatban nem túl optimista. Szinte politikai elemzőként mondja: „Ezeknek az embereknek egész’ más a kultúrájuk, és ezt ilyen volumenben lehetetlen lesz integrálni. Ráadásul sokkal több gyereket szülnek, mint az európaiak, úgyhogy ebből nagyon nagy baj lesz”.

NAGYOBB LESZ A SZIGOR

Szeptember 15-től emelkednek az embercsempészet miatt kiszabható büntetési tételek. Ezt a bűncselekményt továbbra is az követi el, aki segítséget nyújt egy másik személynek az államhatár illegális átlépésében. Ezt az is kimeríti, aki az országon belül fuvaroz illegális migránsokat, ezzel ugyanis a jogalkalmazó értelmezése szerint a „kimeneti oldalon” történő határátlépésben segíti őket – mondta lapunknak egy gyakorló ügyész. Szerinte az új büntetési tételek jogtörténeti szempontból egyedülállóak: a legalacsonyabb kiszabható börtönbüntetés két év, a legmagasabb pedig húsz év lett. Ez utóbbi többszörösen minősített esetekben, például bűnszervezet tagjaként elkövetett bűncselekmények kapcsán szabható ki. Az ügyész szerint a gyakorlatban sokkal kevesebb esélye lesz majd az elfogott embercsempészeknek arra, hogy felfüggesztett szabadságvesztést kapjanak – vagyis szeptember 15-e után valóban a tűzzel játszik az, aki bevándorlókat fuvaroz. Úgy véli, szintén jogtörténeti vonatkozású a határzárral kapcsolatos bűncselekmények bevezetése: eddig ugyanis csak a csempészeket üldözték, a bevándorlók maximum közigazgatási hátrányt szenvedhettek (kiutasítás), büntetőjogilag nem minősült, ha átlépték a határt.

Olvasson tovább: