Kereső toggle

A tökéletes munkaerő

Robotok lesznek a konkurenseink?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az elmúlt években rohamosan fejlődött a munkafolyamatok automatizálása, illetve a robotika iparága, aminek hatására egyre több munkavállaló feladatát robotok, programok végzik el szerte a világon. Ennek köszönhetően a vállalatok jelentős összegeket tudnak megspórolni, ám ezzel egy időben egyre csökken a foglalkoztatottság. Többek között most már a gyári és építőipari munkásokat, az ügyfélszolgálatosokat, a marketingeseket, a pénztárosokat vagy a sofőröket is érintheti, hogy néhány éven belül a munkájukért robotok is versenyezhetnek majd velük a munkaerőpiacon.

A Nemzetközi Robotikai Szövetség beszámolóiból kiderül, hogy évről évre jelentősen nő az igény a robotok „munkájára”. Az előrejelzések szerint néhány éven belül 2 millió elektronikus munkaerő kerül majd értékesítésre világszerte, melyeket elsősorban az autóiparba fognak bevonni. A szövetség adataiból kiderül az is, hogy hazánkban évente még csak néhány száz robotot értékesítenek. De a keresleti igény a várakozások szerint itthon is nőni fog, amit a növekvő munkaerőköltségek és a robotika iparág fejlődésének köszönhetően árcsökkenést biztosít. Így egy kisebb cég is hozzáférhet a „tökéletes” munkaerőhöz, ami nem sztrájkol, nem akar szabadságra menni és sosem fáradt: képes akár 24 órát is dolgozni.

Japánban a társadalom elöregedése miatti munkaerőhiányt a vállalatok robotokkal próbálják pótolni. Több bankban is teszteltek és alkalmaznak már robotokat. Meglepő módon az idős Japán emberek szívesebben vennék, ha szükség esetén egy robot gondozná őket, mint egy idegen ember. A Nestlé japán üzleteiben a Pepper névre hallgató robot szolgálja ki a vásárlókat. Az újfajta „eladó” egy francia fejlesztésű, tajvani gyártású, kerekeken guruló szerkezet, mely akár tájékoztatni is tudja a vásárlókat arról, hogy mi a legideálisabb választás az ízlésük alapján. A 120 centiméter magas Pepper elemzi a gesztusokat, kifejezéseket, hangtónusokat, hogy annak megfelelően tudjon reagálni a vásárlói kérdésekre.

A kínai Kantonban is hasonló a tendencia, ahol a folyamatos tüntetések és a növekvő munkabérigények miatt 2020-ig robotokra akarják cserélni a gyárakban a munkaerő 80 százalékát. Ezzel jelentős összegeket megspórolnak a vállalatok.

Nyilvánvaló, hogy számos olyan munkakör van, melyet még a legkifinomultabb robot sem tud elvégezni. Egy pszichológussal vagy lakberendezési tanácsadóval folytatott beszélgetést egy programozó nem tud „robotba kódolni”. A jövőben is lesznek olyan „maradi” emberek, akik a személyes, emberekkel történő beszélgetést kiemelten fontosnak tarják, így számukra egy ingatlanközvetítő vagy egy utazási iroda szolgáltatásainak az igénybevétele ettől függhet. A tényleges előnyök és hátrányok viszont a hétköznapi életben fognak kiderülni, ami még a jövő titka. Ám a képzettebb munkaerő kevésbé lesz kiszolgáltatva a robotok konkurenciájának.

Olvasson tovább: