Kereső toggle

Ősszel nő a balesetkockázat

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Szeptember utolsó hétvégéjén az ország területén 192 személysérüléses baleset történt, közülük 23 incidens halálos, 57 súlyos, 112 könny? sérüléssel végződött. Amint azt Jámbor István, az ORFK Közlekedésrendészeti Osztályának alezredese kérdésünkre megerősítette, kevesebb személyi sérüléses baleset történt, mint 2003 azonos időszakában, viszont a súlyossági fok növekedett. A halálos balesetek helyszínein 29 személy vesztette életét.

Sajnos mindez nem jelentett lényegi eltérést a – hétköznapinál rendre rosszabb – hétvégi statisztikákhoz képest. A halálos kimenetel? balesetek többsége úgynevezett egyjárműves baleset volt – például fának, oszlopnak ütközés, borulás, csúszás stb. Ezt követik a szembe, illetve azonos irányba haladó járművek ütközései. Mindez a közúti agresszivitás növekedésére utal. A halálos balesetek fő okai az elmúlt hétvégén sorrendben a sebesség helytelen megválasztása, szabálytalan előzés, elsőbbség meg nem adása, végül a menetirány szerinti baloldal indokolatlan igénybevétele voltak. A baleseti statisztikák alapján általában is a legveszélyeztetettebbek a fiatalok. A halálos balesetek többsége (12) éjszakai látásviszonyok között, területi megoszlásuk szerint lakott területen kívül (15) történt az elmúlt hétvégén. A közlekedési morál negatív jelenségei, hogy két esetben a baleset okozója megállás nélkül elhagyta a helyszínt, továbbá egy halálos baleset okozója ittas állapotban vezetett, illetve egy balesetet okozó járművezető jogosítvánnyal nem rendelkezett.

Ősszel közlekedők figyelmébe:

  • A közlekedésben is érezhető az ősz. Reggelente egyre gyakrabban találkozhatunk köddel, a talaj közelében párával, az úttesten páralecsapódással. Ez önmagában is a fékút növekedését okozhatja. Azonban ha ehhez hozzávesszük a szabálytalanul végrehajtott földszállításokat, őszi betakarítással járó szállításokat (letakarás nélküli, elszóródó rakomány), akkor a baleseti veszély még fokozottabban növekszik. 
  • Az elhullott faleveleket mint az úttest és kerék között lévő "szennyeződést" a gumiabroncsok futófelületének profiljai nem tudják "kiporszívózni", eltakarítani. Ez már száraz útviszonyok esetén is jelentősen ronthatja a tapadási viszonyokat. Esővel vagy párával párosulva olyan körülményeket teremthet, mely jelentős balesetveszéllyel jár. 
  • A járm? technikai kezelése egyre inkább a finomabb és megfontoltabb mozdulatokat igényli. 
  • A meteorológiai szolgálat gyakori változó fronthatásokat említ, mely az embereknél – egyéni érzékenységtől függően – ingerültséget, fáradékonyságot, tompultságot, a figyelem-koncentráció csökkenését okozhatja. A baleseti kockázat megnövekszik, de ne akarja igazolni a már bebizonyított tételeket. 
  • A nappalok rövidülnek, a rossz illetve korlátozott látási viszonyok gyakoribbá válnak. Emiatt is egyre inkább növekszik a járművek kivilágításának fontossága. Ne felejtsék el a járm? világítását elindulás előtt, illetve a menet közbeni pihenők alkalmával ellenőrizni! A járművet ne csak akkor világítsuk ki, ha már semmit nem látunk! A járm? világításának elsődleges szerepe a LÁTHATÓSÁG! 
  • Az időjárás kedvező alakulása miatt még továbbra is számítanunk kell az egy nyomon haladó járművek (kerékpár, segédmotoros kerékpár, motorkerékpár) közlekedésére is.
  • A tél közeledtével időben cserélje le gumiabroncsát télire! A téli gumiabroncsok már +7 °C külső környezeti hőmérsékletnél előnyösebb tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a nyáriak. 

(Forrás: orfk.hu)

Olvasson tovább: