Jobbik: Varrás mentén reped

Cikk nyomtatása
Továbbítás emailben

Ellentmondásos a Jobbik jövőjének megítélése: tény, hogy a párt hosszú idő óta legnagyobb válságát éli át, hiszen Szegedi Csanád távozása a legfelsőbb vezetés konfliktusait hozta napvilágra, ráadásul a párt vezette településeken is komoly feszültségek vannak, ugyanakkor a Jobbik támogatottsága még mindig jelentős.

„A Jobbik nem antiszemita, és sokak várakozásával szemben nem fog kettészakadni" - ezt a két fő üzenetet kommunikálja a szélsőjobbos párt Szegedi Csanád korábbi alelnök távozása óta. Mint megírtuk, egy a Jobbiknál is szélsőségesebb szervezet honlapja július végén nyilvánosságra hozta Szegedinek, a párt erős emberének és nem mellesleg EP-képviselőjének zsidó származását. Több forduló után Szegedit távozásra kényszerítették korábbi harcostársai és barátai, ám azóta is hangsúlyozzák, hogy nem származása miatt, hanem azért, mert a Jobbik nem egy következmények nélküli párt. Márpedig szerintük bebizonyosodott, hogy Szegedi uniós pénzzel próbálta hallgatásra bírni az őt zsidó származásával zsaroló szélsőjobbos illetőt.

Bár a Hetek Szegedi Csanád környezetéből úgy értesült, hogy a politikus nem kíván visszavágni a távozását kikényszerítő pártvezetőknek, néhány eddigi tény ezt cáfolni látszik: kilépését követően pár nappal „kiszivárgott", hogy az őt vehemensen támadó Novák Előd alelnök korábban Szegeditől kapott fizetést. Ráadásul uniós forrásból. Majd a héten az is „kiderült", hogy Szabó Gábornak, a Jobbik pártigazgatójának húga, Szabó Andrea még a napokban is Szegedi alkalmazásában állt uniós asszisztensként, havi több száz ezres fizetéssel. Szabó az egyik legbefolyásosabb jobbikos politikus. Bár a helyzet jogi kérdéseket nem vet fel, a Jobbiktól is jobbra álló hangadók most azt próbálják kommunikálni, hogy mivel a Jobbik vezetőit a „zsidó Szegedi pénzelte", nem kérdés, hogy a nemzeti jelző csupán álca, a párt valójában mindig is zsidó befolyás alatt állt. Ezt a vélekedést azzal is erősítik, hogy állítják: a Jobbik vezetői 2007 óta tudtak Szegedi származásáról. Más - még vadabbnak tűnő - vélemények szerint Szegedi a többi vezető tudtával egyenesen a holokauszt miatt kapott kárpótlásból pénzelte a pártot. Akárhogy is, a formállogika alapján a Jobbik mostantól csak egy minden korábbinál durvább antiszemita retorikával lehet képes megtartani szavazótáborának antiszemita rétegét. Ez viszont gyengítheti a párton belüli „mérsékelt", úgynevezett szakpolitikai irányzatot, amely azt bizonyítaná, hogy a Jobbik szalon- és kormányzóképes.

Ezt a korábban is meglévő feszültség okozta problémát mutatja a hétvégén Devecseren rendezett „cigánybűnözés" elleni jobbikos tüntetés is, ahol a párt országgyűlési képviselője örömmel üdvözölte a Jobbikkal közösen demonstráló nyíltan rasszista és antiszemita Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalmat és a Betyársereget. (A párt pechsorozatába illeszkedik, hogy a főszervező Ferenczi Gábor képviselőt az eseményen nem csupán fejbe dobták, de mint kiderült, nem romák, hanem egy szélsőjobbos tün­tető okozta az erős vérzéssel járó sebesülést.)

Ami pedig a szakpolitikát illeti: a jobbikos polgármester által vezetett Tiszavasváriban két Jobbik-képviselő kilépett a frakcióból, így megszűnt a többség, ezért ősszel időközi választást kell kiírni. A másik jobbikos „mintatelepülés", Gyöngyöspata pedig - információink szerint - napi szintű pénzügyi gondokkal küzd, a település ügyeit eddig ténylegesen irányító jegyző lemondott, ráadásul újabb kormányhivatali vizsgálat zajlik a közmunkaprogrammal kapcsolatos szabálytalanságok kapcsán.

Szegedi Csanád rabbihoz fordult

Szegedi Csanád a hétvégén felkereste az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség vezető rabbiját, Köves Slomót. A nol.hu beszámolója szerint a megbeszélésen Szegedi Csanád bocsánatot kért a zsidósággal kapcsolatos korábbi megnyilvánulásaiért. „Most, hogy szembesülnöm kellett zsidó felmenőimmel - amit egyáltalán nem bánok, hogy megtörtént -, különösen fontossá vált a magyarországi zsidó közösség vezetőivel való kapcsolattartás" - idézte a lap Szegedit, aki azt mondta, elutazik Auschwitzba, hogy lerója kegyeletét.

Köves Slomó rabbi lapunknak elküldött állásfoglalásában úgy azt ír­ta: „Szegedi Csanád magánemberként keresett fel. Mint rabbi - származástól és morális előélettől függetlenül - minden válsághelyzetbe jutott embert és különösen egy származásával most szembesült zsidót kötelességem fogadni. Egy ilyen találkozás nem a feloldozásról, hanem a lehetséges útválasztásokról szól. Ami ezen a - számomra is nehéz, lelkileg megterhelő - beszélgetésen elhangzott, azt mint rabbival osztotta meg velem. Szegedi Csanád annyit mond el erről, amennyit jónak lát, engem köt a diszkréció, kivéve az ott általa elmondott bocsánatkérést és a szűk közösségünkre tartozó tanulságokat, amelyek nyilván nem csak nekem szóltak."

„A zsidó vallás tanítása szerint minden ember szabad akarattal bír, és bármikor jóváteheti korábbi tetteit. A jóvátétel és egyáltalán a megváltozás egy hosszú és göröngyös folyamat, amelynek sok lelki, emberi és közösségi vonzata van. A jelen szituációban úgy gondolom, hogy Szegedi Csanád egy jóvátételi, önismereti, újraértékelési és egy nehéz tanulási folyamat kellős közepén van, amelynek mindannyiunk reménye és érdeke szerint pozitívan kellene végződnie" - fogalmazott Köves, aki arra kért mindenkit, hogy „várjuk meg az ügy végkimenetelét, ne hozzunk elhamarkodott ítéletet, és addig is hagyjuk, hogy a folyamat - annak emberi aspektusában - a médianyilvánosság kerülésével alakuljon. Ami Szegedi Csanádot illeti: a személyes sorsa az ő kezében van."

Olvasson tovább:

Feliratkozás hírlevélre

 
Név: *
Email: *
Feliratkozással elfogadja a Hetek adatvédelmi elveit