Kereső toggle

A sasgóré hódítása

Ha megdobnak kővel, dobd vissza madárral.

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Time magazinnak a világ befolyásosabb embereiről készült százas listájára tavaly egy videojátékokkal foglalkozó vállalat marketingigazgatója, Peter Vesterbacka is felkerült, jóllehet pár éve még alig ismerték a nevét. A Rovio finn játékgyártó társaság három éve állt elő Angry Birds című telefonos játékával, amely mára már kultikussá nőtte ki magát, és szinte az egész világon ismerik és játsszák.

Ha valaki azon kapja magát, hogy órákat tölt el a képernyő előtt, és morcos madarakat csúzlizva lövöldöz különböző építményeket, akkor megnyugodhat: ezzel nincs egyedül. Manapság ugyanis milliók töltik szabadidejüket hasonlóképpen, a kisunokától kezdve az üzletemberen át a nagypapáig. Az Angry Birds (Mérges madarak) játékot több mint 500 milliószor töltötték le az elmúlt három évben, annak ellenére, hogy nem ingyenes. Ezzel minden idők legtöbbször letöltött és legnépszerűbb játéka lett, holott a cég először úgy gondolta, már az is siker lesz, ha csak 100 ezer darabot képesek lesznek eladni belőle.

Az amúgy már több játékot is piacra dobó Rovio marketingvezetője, Peter Vesterbacka akkor kezdte érezni, hogy a játék befutott, amikor az utcán egyre többen felismerték, és fotózkodni akartak vele. Bár már az is sejtetett valamit, hogy az ingyenesen kiadott teszttelefonokat a tesztelők nem bírták letenni, és nem is akarták visszaadni.

A madarak világhódító útja akkor indult, amikor Vesterbacka egyik munkatársa készített egy játékot, amelyben a ma már ismert figurák szerepeltek. Ez nem bizonyult életképesnek, azonban a madarakba mindenki beleszeretett, így elhatározták, hogy készítenek egy játékot a morcos madarak köré. Azóta az Angry Birds jelenséggé vált, Peter Vesterbacka pedig a Time magazin százas listájának hetedik helyén landolt 2011-ben Mark Zuckerberg mögött, egy hellyel megelőzve Angela Merkel német kancellár asszonyt. Azóta az egyik figura után Mighty Eagle-nek (Sasgórénak) hívják a munkahelyén, sőt már a névjegykártyáján is ez szerepel.

A történet azért is érdekes, mert egy kis finn cég az egész világot elérte egy ilyen egyszerű játékkal. A videojátékok gyakran nagy tömegeket mozgatnak meg, az elmúlt időben is ezernyiféle került a piacra, különösen nagy sikere volt a különböző, főleg lövöldözős, háborús és versenyautós játékoknak. Ma azonban más a divat: tömegek lettek rajongói ennek az új találmánynak, amelyben nemes egyszerűséggel madarakat katapultálva kell lerombolni faerődöket, amelyekben mogorva malacok várnak a sorsukra.

„Az Angry Birds-dzel könnyű elkezdeni a játékot, de nagyon nehéz abbahagyni. Nem követel elmélyültséget, villámgyors reflexeket. Nagyszülők is tudják az unokáikkal együtt játszani. A siker fő zálogai azonban a madarak" - érvel Vesterbacka, hozzátéve, hogy fontos az, hogy a madarak mérgesek, hiszen ha „aranyos madárkákat" lőnének ki, az nem biztos, hogy a többségnek elnyerné a tetszését.

Főként gyerekek közt tarol, de egyáltalán nem ritka, hogy felnőtteket, sőt idős embereket lát az ember madarakat lövöldözni. „Egyszerűen lefoglal" - fogalmaz egy általános iskolás gyerek. Tizenhárom éves barátja hozzáteszi: „Több pálya van benne, mint egy átlagos játékban, és gondolkoznod kell, hogy hova lőj, hogy összedőljön a vár." A játék azonban a kisebb korosztályokat is meghódította: „Hihetetlen, még csak kétéves, de ezzel akar játszani" - sopánkodik nevetve egy anyuka iskolából hazafelé menet, miközben kisfia rángatja a nadrágját, és siránkozik, hogy nem engedik játszani.

Így aztán nem csoda, hogy a játék világsikert aratott. Kezdetben Apple-alkalmazásként indult, és hamarosan egy iPhone-nal büszkélkedő embernek sem maradt le a készülékéről. A cég a siker láttán Androidra is elkészítette a játékot, és belevágott a számítógépes verzió piacra dobásába is. Így ez az első olyan játék, amely telefonos verzióban indult, és később lett számítógépre megalkotva.

A The Atlantic magazin végzett egy olyan felmérést, amely szerint az Angry Birds az Egyesült Államoknak másfél milliárd dolláros veszteséget okoz a termelékenységben, hiszen addig, amíg játszanak az emberek, nem dolgoznak. Vesterbacka a „vádat" nevetségesnek találja, hiszen szerinte az emberek sokkal többet néznek televíziót, ráadásul az ő játékán gondolkozni is kell, nem csak bámulni.

A cég ezernyi pályát gyártott már a játékhoz, a legújabb verziókban pedig már az űrben kell lövöldözni a malacokra. Ezt az új játékot a megjelenését követő három nap leforgása alatt 10 milliószor töltötték le. A játékőrület más területeken is beindította az emberek fantáziáját: egyesek farsangi bálokon a játék figuráiba öltöztek, mások a körmükre festették a madarakat, de születésnapi tortát is díszítettek már a figurákkal. De nem csak jószándékú emberek használták ki a játék sikerét. A finn cég nemrégiben felhívta a rajongóközösségnek a figyelmét, hogy az interneten megjelent egy hamis verzió is, amely veszélyes vírust tartalmaz. A közleményben azt állítják, hogy ez olyan rosszindulatú szoftvert telepít a készülékre, amelyen keresztül a hackerek átvehetik az irányítást a telefonon, és bármelyik honlapra rávezethetik, ha az ember egyszer letölti.

Az Angry Birds mára már márkává nőtte ki magát. Több olyan nagyobb céggel is tárgyalt a gyártó az együttműködésről, mint a Walmart, a T-Mobile és a National Geographic.

Plüssfigurák, pólók, sapkák és kulcstartók - szinte már nincs is olyan dolog, amivel ne találkoznánk Angry Birds-ös kivitelben. A cég azonban még többet akar: jövőbeli nagy tervük, hogy filmet is készítenek a játékból. Mi több, vidámparkot is építenek Finnországban és Angliában a játék mintájára. Az ötlet elég bizarr, de Johan Granholm, a projekt marketingfelelőse leszögezte: „A parkban nem lövünk semmire, ez fontos!" Különböző szórakoztató kihívások elé állhatnak majd a vendégek, és nem maradhat ki a videojáték sem, amit óriáskivetítőkön is játszhatnak majd a látogatók. A játék egyik legnagyobb rajongói, a kínaiak a tavalyi évben egy igazi Angry Birds-parkot is megépítettek, ahol a vendégek bábukkal lövöldözhettek az óriási erődökre, így élőben élvezhették a játékot. A probléma csak az volt, hogy a valóságban nehezebbnek bizonyult eltalálni a célpontokat, és nem mellesleg a gyártó engedélye nélkül húzták föl a parkot.

 

Olvasson tovább: