Kereső toggle

Bedönti-e az Apple és a Google a svájci óraipart?

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A svájci karórákat az emberek általában az aprólékos kézi munkával és az ebből előálló minőséggel azonosítják. Viszont a technológiai fejlődés a jól megszokott paradigmákat is képes kihívás elé állítani. Nincs ez másképpen a karórák területén sem, ahol az Apple és a Google a klasszikus svájci karórák komoly versenytársaivá nőttek.

A svájci óragyártók vezetői a legrosszabbtól tartanak. A két legnagyobb, okosórákat gyártó vállalat, az Apple és a Google lendületben van, miközben a svájci órákat az előző években vásárló,  Európába látogató kínai turisták száma fogy. „Nagyon nagyon nehéz évet várunk 2016-tól” – mondta még januárban Vincent Perriard, a HYT luxusórákat gyártó cég vezérigazgatója.

A félelmek beigazolódni látszanak. Volt, hogy a svájci órák exportja 11 hónapig folyamatosan esett – számolt be a Bloomberg.

A Financière Richemont, a Cartier anyavállalata 350 munkahelyet szüntetett meg februárban. Az Omega karórákat is gyártó Swatch ikonikus műanyag karóráinak eladásai csökkentek, azonban létszámleépítést nem hajtott végre. A vállalat viszont arra figyelmeztetett, hogy az első félév nyeresége akár 50 százalékkal is kisebb lehet a tavalyinál.

A vállalatok helyzetét az is nehezíti, hogy több olyan faktor is van, amit ők nem tudnak befolyásolni. Ilyen faktorok például az erős svájci frank és az egyre növekvő aranyár.

A svájci óraipar sikerének egyik titka az órák státuszszimbólum volta – mondta Paul Swinand, a Morningstar egyik elemzője. Bár ez az imidzs a nehéz időszak alatt némileg megkopott, a gyártók továbbra is okkal bízhatnak abban, hogy az emberek ezután is szívesen fogják vásárolni ezeket a luxus időmérőket.

De mi történik, ha a svájci óra elveszti a fényét?

Az 1970-es években a svájci óraipar majdnem összeomlott az olyan feltörekvő japán márkák ostroma alatt, mint a Seiko, ami olcsóbb és pontosabb alternatívát kínált a svájci órákkal szemben. A mechanikus órák kimentek a divatból, évtizedes krízist okozva ezzel a klasszikus óragyártóknak, amikor is úgy tűnt, hogy a gyárakat be kell zárni és több ezer órakészítő munkahelye meg fog szűnni. Aztán megérkezett a Swatch, egy olcsó és lélegzetelállító válasz a problémára, ami egyben egy támadást is jelentett a japán versenytársnak. A SwissWatches világos, vidám stílusú órákat gyártott a fiatal vásárlók számára, amivel globális szereplővé vált.

Mindeközben Svájc felsőbb rétegei körében a mechanikus órák reneszánszukat élték, amivel ismételten presztízstermékekké váltak. Az olyan órák, mint a Rolex, a Patek Philippe és a Breitling ismét divatos luxuscikkek lettek, aminek köszönhetően az ipar újra feléledt.

„Lényeges, hogy az óra azon funkciója, hogy nyomon kövessük vele az időt, egyre jelentéktelenebbé válik” – írja a Credit Suisse Group egyik közgazdász csoportja. „A Swissnek korán sikerült felismernie ezt a paradigmaváltást és találnia egy új eladási nézőpontot, ami sokkal inkább a termék szimbolikus és érzelmi elemeire fókuszál.”

A legutóbbi nyugtalanságot – mint amit a japán órák az 1970-es években okoztak – a fiatal vásárlók ízlésének változása és az okosórák kombinációja idézte elő. A globális eladások volumenét tekintve az okosórák már meghaladták a Swiss karóráiét a Strategy Analytics piackutatási adatai szerint. Azonban – eltekintve a TAG Heuertől, ami egy 1500 dolláros okosórát dobott a piacra – a Swiss vállalatai lassúak, hogy reagáljanak erre a változásra.

Érdekesség, hogy ezek ellenére a karóragyártók vezetőinek csak 25 százaléka tekinti az okosórákat fenyegetésnek – állítja egy, a Deloitte által készített tavalyi felmérés. Egyelőre nem történtek jelentősebb erőfeszítések, hogy kiutat találjanak a jelenlegi krízisből.

Májusban a Richemont vezérigazgatója, Richard Lepeu azt mondta, hogy a „technológiai fejlődés nagyon gyors, és sohasem fogjuk tudni, hogy mi fog történni”. Egyelőre Lepeu és társai magabiztosnak tűnnek; úgy látják, hogy képesek lesznek kijönni a jelenlegi nehézségekből és kihúzzák addig, míg a vásárlóképes turisták visszatérnek az európai piacra.