Kereső toggle

EXTRICO – a kibogozhatatlan kibogozása

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

A Deloitte Rising Star-listáján idén 96 százalékos növekedésével az előkelő 10. helyet érte el Pásztor Tamás cége, az Extrico Cégcsoport. A vezérigazgatót arról kérdeztük, minek köszönhető e siker, és tud-e receptet egy cég hatékony működéséhez.

A honlapotok tanulmányozása során feltűnt, hogy az image erősen a nyugati minőség felé húz. Ez egy határozott koncepció?
– Igen, abszolút. Az extrico latinul megoldást, kibogozást jelent; magában rejti a küzdelmet és magát a győzelmet is – és ez motiváló. Megoldásszállítók, problémamegoldók szeretnénk lenni.
Hogy kezdted?
– Válságmenedzserként. 2006-ban sikerült elnyernem az Év Válságmenedzsere díjat, illetve ebben a témában szerkesztettem egy gazdasági rovatot egy ideig. De eredendően irodalomtanár szerettem volna lenni…
Elég messze kerültél a kaptafától…
– (nevet) Egyszer valaki azt mondta nekem: „Ha értesz valamihez, sose add ingyen. Ha értesz valamihez, sose add olcsón. Ha nem értesz semmihez, kereskedj!” Én annak idején ez utóbbi kategóriába soroltam magam, hiszen akkor még tényleg nem értettem semmihez, így elkezdtem kereskedni.
Mit tanultál a kezdeti szárnypróbálgatások során?
– Rengeteg dolgot tanultam. Üzleti törvényszerűségekről és emberi dolgokról. Sajnos semmi sincs ingyen, ezt figyelembe kell venni a szabadversenyes kapitalizmus kihívásai során. Nagyon fontosnak tartom például, hogy a más üzleti sikere ne irigykedést váltson ki belőlem: tudni kell együtt örülni. Én rengeteget tanultam más eredményeit szemlélve.
Tudnál-e kiemelni néhány irányelvet, ami véleményed szerint meghatározta a cég jelenlegi sikereit?
– Csak hogy néhány dolgot említsek: a jó tervezés. Az a hajó, ami nem tudja, merre megy, sosem ér célba. Másrészt, gazdasági összefonódás esetében a feleknek reálisan kell látniuk a kapcsolatukat. Tudomásul kell venni, ez egy gazdasági „kényszerházasság”, hiszen ebből következik, hogy együtt sírunk, és együtt nevetünk. Ugyanígy fontos az ügyfelek megismerése: tudjuk meg, mire van szüksége.
Van-e valami útravalód a kezdő vállalkozók számára?
– Sokan úgy gondolják, egy ötlet már egyenlő is a sikerrel. Ez így nem igaz: legalább olyan fontos maga a cselekvés. Ha meghozol egy döntést, ne engedd magad elbizonytalanítani, tarts ki! Mindig azt mondom, elesni emberi dolog, felállni már isteni; földön maradni viszont a lehető legrosszabb reakció. Természetesen fontos a racionalitás is.