Kereső toggle

Ezt Ubereld!

Az Uber lenyomta a Facebookot is

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Az Uber közösségi fuvarszolgáltató tavalyi megjelenése több európai és tengerentúli országhoz hasonlóan nálunk is felkorbácsolta az indulatokat. A kor- mány rögtön jelezte, hogy a taxisok pártját fogja a kérdésben, ezért augusztusban életbe is lépteti azt az új rendeletet, amely ugyanazokat a feltételeket vonatkoztatja az Uberre, mint a hagyományos taxitársaságokra. Ami viszont ennél is figyelemre méltóbb, az az Uber növekedési üteme. A fortune.com szerint a befektetők a napokban már közel 51 milliárd dollárra taksálták a cég értékét.

Ráadásul ezt a horribilis összeget az Uber alig öt év alatt érte el, míg a Facebooknak hét évre volt szüksége, hogy megüsse az 50 milliárdos álomhatárt. Ez azt is jelenti, hogy az Uber 5 milliárd dollárral ér többet, mint az egyik legnagyobb kínai okostelefon-gyártó cég, a Xiaomi. Az Uber ugyanis pénzügyi szempontból páratlan sikertörténet. A héten a Wall Street Journal arról számolt be, hogy az Uber mobil taxiszolgáltató alkalmazás a világ legdinamikusabban fejlődő startup cégévé nőtte ki magát. A vállalat nemrég bonyolított le egy egymilliárd dolláros részvény-eladást, ami alapján a cég becsült értéke megközelíti az 51 milliárd dollárt. Ezzel a Facebook után egyedül az Ubernek sikerült elérnie az 50 milliárd dolláros álomhatárt a kockázati tőkéből felépült start-up cégek körében.

Az óriási sikerek mellett azonban akad pár jel, ami aggodalomra adhat okot. Az év elején a fortune.com azt írta, hogy az Ubernek később még problémái származhatnak az őt övező „nagy hype”-ból. Egy másik pénzügyi jelentés prognózisa szerint pedig az Uber gyors növekedését várhatóan nagy veszteségek fogják követni. A Bloomberg szerint a cég a „tőzsdei tranzakciókon” 415 millió dollár bevétel mellett 470 millió veszteséget jegyzett, habár az Uber szóvivője cáfolta ezeket az értesüléseket. A problémák viszont nem maradtak el, hiszen a cégnek számtalan konfliktusa akadt a helyi kormányokkal és taxitársaságokkal – a világ minden pontján.

Az Ubert például az itthoni megjelenése óta előszeretettel használják a közlekedni vágyók, ami a taxisok szerint érezhetően csökkentette a forgalmukat. Nem volt tehát meglepő, hogy júniusban az Országos Taxis Szövetség és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége demonstrációt szervezett a szolgáltatás ellen, melynek zárásaként egy petíciót adtak át a kormánynak. Azt követelték, hogy ugyanazok a feltételek vonatkozzanak az Uber (és a Wundercar) fuvarmegosztó szolgáltatásokra, mint a taxitársaságokra.

De nemcsak itthon váltott ki heves indulatokat az online személyszállító szolgáltatás. Franciaországban a taxisok június végén egy időre blokád alá helyezték a repülőtérre vezető utakat és a nagyvárosok legfőbb kereszteződéseit. A tüntetés később tettlegességig fajult: Párizsban petárdák robbantak, a dühös taxisok szemeteseket borogattak fel. Ugyanitt az egyik sofőr gépkocsija kerekeit leszerelte, és azokat a rohamrendőrök elé dobták, hogy akadályozzák a beavatkozást, több taxis pedig két Uber-járművet is felgyújtott. Azóta Franciaországban felfüggesztette működését a tisztességtelen eszközök alkalmazásával vádolt Uber, amelynek két helyi vezetője ellen eljárás van folyamatban.

Ám nem minden taxis átkozza az Uber nevét. A Wall Street Journal (WSJ) nemrég arról számolt be, hogy New Yorkban több taxis is beállt Uber-sofőrnek, miután felismerték, hogy a személyszállító szolgáltatások kezdik elszívni előlük a levegőt. A cikk szerint ezek a sofőrök még jobban is jártak a váltással, hiszen kevesebb munkaórával körülbelül ugyanakkora jövedelemre tesznek szert még akkor is, ha – a WSJ cikke szerint – az Uber sofőrjei bevételének 20 százaléka az Ubert illeti meg. A szerző azonban figyelmeztet is: ők sem érezhetik magukat sokáig biztonságban. Az Uber ugyanis nemcsak az utazni vágyók körében egyre népszerűbb, hanem a sofőrök között is. Hacsak az Uber nem fogja korlátozni az igénybe vehető fuvarozók számát – amire nincs sok esély –, akkor az Uber-sofőrök is egyre kevesebb pénzt vihetnek majd haza. Arról nem is beszélve, hogy a New York-i taxiszövetség ügyvezető igazgatója sem nézi jó szemmel az Uber előretörését: „Ezek a szolgáltatások lenyomják az árakat, és nehéz helyzetbe hozzák azokat a taxisokat, akiknek ez a főállásuk és az egyetlen bevételi forrásuk.” Ráadásul New Yorkban az elmúlt hónapokban összesen 662 illegális személyszállító járművet foglaltak le, aminek körülbelül a felét Uber-autók tették ki, ami nem kimondottan egy tiszta piac képét tükrözi.