Kereső toggle

Repülő heringek

Továbbítás emailben
Cikk nyomtatása

Egyre nő a szakadék a légi közlekedésben a turistaosztály és a business utasok kiszolgálása között, amely mára ismét a társadalmi különbségek egyik érzékelhető színtere lett.

A napokban nagy felfordulást okozott a turistaosztályon két utas civakodása egy Miamiból Párizsba tartó járaton, miután az egyikük elfoglalta a másik területét azzal, hogy hátradöntötte ülését. Ez csupán egy volt azon három incidens közül, amelyek csak az elmúlt két hétben keserítették meg az utazóközönség és a személyzet életét – írja a The Economist. A probléma érthető: manapság a repülőgépek olcsóbbik végében helyet foglalóknak még arra is alig van helyük, hogy kedvenc könyvüket kinyissák. Ennek ellenére a légitársaságok további lehetőséget látnak abban, hogy még több embert zsúfoljanak be a turistaosztályra (economy class). Szerintük ugyanis az utasok minden zsémbelődésük ellenére is tolerálni fogják a kényelmetlenséget az olcsó helyjegyekért cserébe. Ezzel párhuzamosan az első osztály és a business részleg egyre kényelmesebb és tágasabb lehet.

A turistaosztályon néhány ülés már így is körülbelül 30 százalékot veszített a súlyából az elmúlt tíz-húsz évben, és a helykihasználási lehetőségek tárháza úgy tűnik, határtalan: egyre vékonyabb például az ülések belső része, mert a korábbi habszivacs-technológiát felváltotta egy bizonyos vashálós szerkezet. Ezenkívül a hátradönthető székeket is kiiktatják a kistestű gépeken. Az így nyert extra tereket arra használják fel, hogy még több széksort préseljenek be az utastérbe.

A Skift nevű közvélemény-kutató cég szerint ezek a változtatások egy igazi „ülőhelyháborút” indítottak el a repülőgépgyártók között. Először az Airbus növelte A320-as kistestű repülőgépszériájának ülőhelykapacitását 180-ról 189-re, ami így már pontosan megegyezik a Boeing 737-esével. Erre a Boeing válaszul kiadta az új, 200 ülőhelyes 737-est. Azóta az Airbus-nál már 240 ülőhelyes gépről beszélnek! A Ryanair éppen a napokban jelentette be egy nagyobb 737-es flotta megrendelését, és azt mondja, hogy a gépeken átlag 30 inch-es (76 cm-es) távolságra lesznek az ülések, szemben más, 29 inches fapadosokkal. De a távlatokban már olyan belső terek szerepelnek a gépeken, amelyek ülései különböző magasságokban helyezkednek el.

Manapság a business utazókért csatároznak  leginkább a légitársaságok, ugyanis ők adják a bevétel egy jelentős részét, ezért számukra osztályon felüli minőségben kínálnak ülőhelyeket. „Tulajdonképpen olyan kiszolgálást kapnak, amelyet egyébként régen még az első osztály kategóriájába soroltak volna” – állítja James Park belsőépítész, designer. Habár az Etihad, azaz az Egyesült Arab Emirátusok Nemzeti Légi Közlekedési Vállalata egyedülálló módon három lakosztályt alakított ki a legtehetősebb utasai részére az első osztályon, a legtöbb légitársaság mégis inkább a business class fejlesztésére teszi a hangsúlyt. Az üzleti részleg egyre kényelmesebb és nagyobb lesz, és ezáltal – indirekt módon – leszűkítik az első osztályt és – ha kell – a turistaosztályt is. „Sosem látszódott még ekkora szakadék a felszállás után jobbra és balra kanyarodó utasok között” – nyugtázza a változásokat keserűen a brit hetilap írása.

Olvasson tovább: